PLASAMENTE ALTERNATIVE

Milionul, ca unitate de măsură

10 mar. Investiţii Personale
Marius Tiţa
Adrian Ghenie - "The Hunter"
Adrian Ghenie - "The Hunter"

Erau multe subiecte ce ar fi meritat să fie abordate, am scris de piaţa mărţişoarelor, merita acum să scriem despre femeile creatoare de artă plastică şi de femeile celebre ale pieţei de artă sau chiar de ziua de astăzi a soţiei mele, primul cititor al articolului de faţă, dar noile milioane ale lui Ghenie ne obligă să îi dăm atenţia actualităţii.

Pe scurt, la Londra s-au vândut mai multe lucrări de Adrian Ghenie, printre care şi o pictură de 3.252.500 lire sterline. Au fost două şedinţe de vânzări de artă contemporană, la celebra şi fantastica Sotheby's, casa de licitaţii de artă. Este deja o formulă tradiţională, licitaţiile de artă contemporană de la Sotheby's se ţin primăvara, vara şi toamna, în două zile consecutive, una pe zi. Prima şedinţă este cea cu preţuri mari, a doua, cam cu acelaşi nume, merge pe preţuri mult mai mici care nu ajung nici măcar la suta de mii dar alminteri milioa-ne. Prima se ţine seara, o minunată seară londoneză, a doua dimineaţa, când simţi cum palpită construcţia viitorului şi urlă telefoanele a afacere. Licitaţiile Sotheby's şi Christie's de artă contemporană privesc spre succesul celor de impresionism şi artă modernă, campaniile de la New York, din mai şi din noiembrie, an de an, care dau nivelul şi cursul pieţei internaţionale de artă, stabileşte moda şi schimbă recordurile. La Londra, licitaţiile de artă contemporană au un aer local, european, la Paris este chiar o romanţă, dar tot la New York este nebunia, pentru că acolo vin şi americanii şi cei de dincolo de Pacific.

În toamnă, de exemplu, Adrian Ghenie a participat doar la a doua licitaţie din setul ofertei de artă contemporană, la cea cu preţuri mici, nu şi la prima din formula mai sus enuţată, fie că e vorba de şedinţa de la New York, din noiembrie, fie că ne referim la cea londoneză din octombrie trecut. Dar nici acele preţuri, primite pentru lucrări mai puţin importante, nu sunt mici, şi nu numai în comparaţie cu cele de la noi. Astfel, la americani, a primit 75 de mii de dolari pentru un studiu cu colaj şi acril iar la brexitezi a mers în des-creştere, de la 293 de mii de lire sterline pentru un ulei mic, 60 pe 60, din 2009, la 185 de mii pentru o "Fugă din Egipt" din 2008, tot în ulei pe pânză, apoi la un studiu, aţi ghicit! în colaj şi acrili, la 30 de mii. Ultima ofertă, "Empty", un ulei pe pânză, de un metru pe o jumătate de metru, evaluat la 50-70 de mii de lire sterline, nu s-a dat. În schimb, la 29 iunie, tot la Londra, o lucrare mare de Adrian Ghenie, "The Hunted", piesă Haunch of Venison, a primit 1.865.000 de lire sterline, de trei ori estimarea maximă. Iar "Selfportrait as a monkey", un ulei pe pânză mai mic, din 2011, a fost vândut cu 665 de mii, estimarea maximă sperând la 200 de mii de lire sterline. Celebra "The Sunflower in 1937" a fost vândută, cu 3,117 milioane de lire sterline.

Miercuri seara, la sediul din Londra, Sotheby's a avut o ofertă care a adunat 118 milioane de lire sterline. Vedeta a fost cutremuratorul "Eis-berg" de Gerhard Richter care, cu 17,71 de milioane de lire britanice, a adus o zecime din bilanţ. Culmea e că nu această pictură de-a dreptul ireală a figurat pe coperta catalogului ci Adrian Ghenie Himself, dar sub formă de Darwin, pictură adjudecată cu fix 3.252.500 de lire. Subiectul este emblematic şi veneţian, pentru tânărul artist, iar pictura provine direct din anul creaţiei şi de la expoziţia pe care a avut-o Adrian Ghenie, în acel an, la regretata Haunch of Venison. Celebra galerie a avut o viaţă destul de scurtă, vreo 11 ani, contopindu-se în Christie's care, oricum, o poseda de jumătate din existenţă. Haunch of Venison a avut mai multe subsidiare care lucrau sub acest nume, inclusiv la New York şi Berlin. De la cea din Zurich, de exemplu, a pornit "Memories", lucrare din 2007 care aminteşte de lada de lemn învechit, realist şi fin redată în pictura "Empty". Şi soarta lor a fost identică, nici "Memories" nu s-a vândut.

Vânzarea de ieri toată ziua a oferit şi trei lucrări de Adrian Ghenie. Prima este tot din genul "autoportret ca...", în rolul lui Darwin fiind Hitler. Premieră este doar apariţia sinistrului personaj dar subalternii aces-tuia, cum poate fi considerat medicul-criminal Mengele, au figurat, cu succes remarcabil în picturile lui Ghenie vândute cu mare răsunet. În 2013, portretul "Dr. Mengele 2" s-a dat, la Sotheby's, cu aproape 100 de mii de lire sterline în timp ce, anul trecut, Christie's l-a dat pe "Dr. Mangele" pur şi simplu, cu 400 de mii de lire. Acum, pentru schiţa "Study for self-portrait as Hitler" s-a obţinut 12,5 mii de lire sterline, deşi lucrarea efectivă nu ştiu să existe sau să o fi văzut. Compoziţia, însă, ne arată că ar fi fost posibilă sau a fost şi în plan, doar că la un moment dat tânărul din cunoscutul fotoliu, cunos-cut inclusiv din autoportretul darwinian vândut miercuri, a luat altă identitate, mai puţin controversată ca liderul maxim al nazismului.

Această oferta anterioară este, după cum am dezvăluit deja, o schiţă, şi tot aşa este şi următoarea, acril şi colaj pentru edificarea lucrării de aproape 2 milioane "The Hunted". Tot colaj şi acril, dar estimarea şi preţul de adjudecare au fost mai mari decât la precedenta. Estimarea a evoluat între 12 şi 18 mii, adjudecarea s-a oprit la 20 de mii de lire sterline.

A treia ofertă, care ni se pare cunoscută, e "Mormântul lui Stalin", ulei în griuri din 2007. Atmosfera este cea din "Empty" şi "Memories", interesantă şi originală, "Stalin's Tomb" fiind de fapt o scenă cu vântul iernii ruseşti alergând zăpada rară de pe o dală de piatră. Ieri, la "Contemporary Art Day Auction" de la Sotheby's, "Stalin's Tomb" nu s-a vândut. Ieri nu s-a vândut dar s-a dat în şedinţa Sotheby's din 26 iunie trecut, cu 75 de mii de lire. Estimarea era aceeaşi ca acum mai bine de o jumătate de an, în ambele licitaţii apare ca provenind dintr-o colecţie privată iar aparatul critic este dat de două citate diferite din acelaşi interviu acordat de artist în martie 2013.

Dar Ghenie am avut şi la Christie's, cea de a doua casă londoneză de licitaţii cu un sfert de mileniu de activitate. Şi tot în licitaţii dedicate artei contemporane, una seara, cu preţuri mari, alta dimineaţa, pe stomacul gol. La 1,8 milioane de lire pentru un inedit "The Hunter (Study for Kaiser Wilhelm Institute)" nu poate fi vorba decât de şedinţa de seara, cea de milioane. Unul dintre celebrele studii pentru "Pie Fight" s-a dat şi el în aceeaşi şedinţă, nu cu 425 de mii de lire sterline ci cu aproape o jumătate de milion. Că doar am stabilit că acolo milionul este unitatea de măsură.


Opinia cititorului

Articole din aceeaşi secţiune

Investiţii Personale

CEL MAI BUN PLASAMENT ÎN PERIOADA 18-25 IULIEAcţiunile "Retrasib", cele mai rentabile de la "Bursa de Valori Bucureşti"
27 iul. ANDREI IACOMI


CEL MAI BUN PLASAMENT ÎN PERIOADA 17-24 IULIECreştere de 12,26% pentru "Turbomecanica", înaintea publicării rezultatelor semestriale
26 iul. A. I.


CEL MAI BUN PLASAMENT ÎN PERIOADA 14-21 IULIEOvidiu Şerdean, "IFB Finwest": "Aprecierea acţiunilor Nuclearelectrica - datorată unui cumul de ştiri pozitive"
25 iul. ANDREI IACOMI


CEL MAI BUN PLASAMENT ÎN PERIOADA 13-20 IULIE"Vrancart", cel mai rentabil emitent din BET-XT
24 iul. A. I.


CEL MAI BUN PLASAMENT ÎN PERIOADA 12-19 IULIECele mai importante creşteri din BET aparţin sectorului energetic
21 iul. A. I.


Timişoara, Cluj, Veneţia
21 iul. Marius Tiţa


CEL MAI BUN PLASAMENT ÎN PERIOADA 11-18 IULIE"BRK Financial Group": "Creşterea cotaţiei Armătura, pe seama lichidităţii reduse"
20 iul. Andrei Iacomi


CEL MAI BUN PLASAMENT ÎN PERIOADA 10-17 IULIEAvans de 1,75% pentru titlurile fondului BT Index Austria ATX
19 iul. A.I.


CEL MAI BUN PLASAMENT ÎN PERIOADA 7-14 IULIEAcţiunile Electrica s-au apreciat, înaintea anunţului că vrea să cumpere participanţiile FP la filiale1
18 iul. A.I.


CEL MAI BUN PLASAMENT ÎN PERIOADA 6-13 IULIE"Cemacon" - pe locul al doilea, în topul randamentelor
17 iul. A. I.

AnunutBursa.ro
<<
Back
Accesează
versiunea desktop

Copyright MetaRing © 2003-2017.
Toate drepturile rezervate.

Legea copyright-ului şi tratatele internaţionale protejează acest site. Nimic din acest site ori din site-urile afiliate nu poate fi reprodus sub nici o formă şi în nici un fel fără permisiunea în prealabil scrisă de la Grupul de Presă BURSA.