AVOCATUL PIPEREA:

"Statul român nu ar trebui să mai facă afaceri cu Airbus, întrucât compania este cercetată penal în alte ţări"

19 dec. 2017 Companii-Afaceri
RAMONA RADU
"Statul român nu ar trebui să mai facă afaceri cu Airbus, întrucât compania este cercetată penal în alte ţări"

Guvernul României a acordat Airbus un ajutor de stat de circa 5 milioane de euro pentru fabrica de la Braşov 

Compania "Airbus" este, în prezent, investigată de Parchetul din Franţa şi Oficiul pentru Fraudă din Marea Britanie pentru unele nereguli în tranzacţiile sale. De asemenea, grupul european este vizat de alte două anchete, în Austria şi Germania, în legătură cu vânzarea de avioane de vânătoare Eurofighter. Germania şi Franţa deţin fiecare 11% din acţiunile grupului Airbus.

Avocatul Gheorghe Piperea ne-a declarat: "În Marea Britanie, Airbus a şi recunoscut că a mituit un cetăţean chinez care, prin 2010, a făcut posibilă vânzarea a 150 de avioane.

În 2014, chinezul a dat Airbus în judecată şi le-a cerut comisionul pentru tranzacţie. În prezent, Departamentul Amercian de Justiţie "studiază posibilitatea" declanşării unui proces de corupţie. Ştiind cine este principalul competitor al Airbus, ne putem imagina cât de liberă şi netulburată va fi competiţia pe această piaţă în urmarea unei astfel de anchete penale.

Pentru recunoaşterea faptei în faţa autorităţilor din Marea Britanie, Airbus ar putea primi o amendă penală de circa trei miliarde de euro. Ideea acestei recunoaşteri este ca Airbus să scape de procesul potenţial din SUA, pe principiul non bis in idem.

Nu sunt convins că este o idee bună, în condiţiile noului imperialism juridic american, care aplică extrateritorial propriile legi anti-fraudă, ajutând, pe faţă în mod insidios, propriile companii să "concureze" cu firmele americane, chineze sau japoneze.

Având în vedere aceste procese penale în curs, precum şi, mai ales, obiectul acestora (acuzaţii de corupţie, în parte recunoscute), riscul pentru Airbus este enorm.

Dacă americanii vor declanşa propria anchetă pentru corupţie contra Airbus, consecinţa va fi eliminarea automată a companiei de la orice licitaţie publică, de la orice contract public cu Statele Unite, Canada, Australia, Germania, Italia, Spania, Marea Britanie, ceea ce se traduce, într-un singur cuvânt, prin faliment.

La acest lucru, mai adăugăm şi scandalul privind vânzarea de către Airbus a unor sateliţi către Kazahstan, în 2010.

Dacă Airbus este cercetată penal în Franţa, în Statele Unite şi în Marea Britanie, înseamnă că nu ar mai trebui să i se mai permită sa facă afaceri cu statul român, pentru că, după propria definiţie a Preşedintelui Iohannis, o astfel de companie este "penală". Iată o consecinţă nebănuită a dublului standard, pe care a ajuns să îl practice domnul Iohannis, în lipsă de alte metode de combatere a adversarilor politici.

Derogările de la principiul prezumţiei de nevinovăţie sunt cuţite cu două tăişuri. Va face România ceva în acest sens? Cel mai probabil, nu. În anul 2016, Airbus nu numai că a fost primit cu surle şi trâmbiţe de domnul Cioloş, pentru «parteneriate» cu IAR Braşov (constând în asamblarea de elicoptere pe care Statul român se obligă să le cumpere, că aşa e în capitalism şi în economia liberală şi concurenţială de piaţă), dar a şi primit de la acelaşi guvern un semnificativ ajutor de stat, ca să fie bine şi la iarna cald".

Francezul Fabrice Bregier, directorul diviziei de avioane comerciale a grupului european Airbus, intenţionează să plece din companie la începutul anului următor, după ce Consiliul de Administraţie a intervenit pentru a pune capăt tensiunilor cu privire la viitorul succesor al directorului general, germanul Tom Enders, al cărui mandat nu va mai fi reînnoit în 2019, au declarat, pentru Reuters, surse din apropierea acestui dosar.

Potrivit surselor, în luna februarie 2018, Bregier va fi înlocuit de Guillaume Faury, actualul director al Airbus Helicopters. Faury, 49 de ani, nu va prelua însă şi postul de director general adjunct al grupului Airbus. Aceasta va fi cea de-a patra plecare a unui membru din conducerea Airbus anunţată în acest an, după cea a directorului de strategie, Marwan Lahoud, a directorului comercial, John Leahy, şi a directorului de tehnologie, Paul Eremenko.

Investiţia francezilor la Ghimbav se cifra, anul trecut, potrivit secretarului de stat Alexandru Năstase, şeful Departamentului de Investiţii Străine al Guvernului, la 15 milioane de euro, din care 20 de milioane de lei (4,53 milioane de euro) reprezintă ajutor de stat acordat de Guvernul României. Asta după ce francezii lansaseră în 2014 o cifră de 40 de milioane de euro ca fiind investiţia în noua fabrică.

Opinia cititorului

Articole din aceeaşi secţiune

Companii-Afaceri

CE invită părţile interesate să transmită observaţii la angajamentele Transgaz1
22 sep. F.B.


Emirates şi Etihad Airways dezmint că vor să creeze cel mai mare operator aerian din lume
22 sep. F.B.


Ford, aproape de vânzarea fabricii sale din Franţa
21 sep. T.M.


Uber negociază preluarea companiei Deliveroo
21 sep. V.D.


PROIECTUL STRATEGIEI ENERGETICE:"România îşi va menţine poziţia de producător de energie în regiune"
21 sep. E.O.


Christian Tour a intrat pe segmentul vacanţelor city break
21 sep. E.O.


Infrastructura precară blochează accesul la organizarea marilor competiţii
21 sep. O.D.


Comerţul cu produse agricole, vital în contextul schimbărilor climatice
21 sep. O.D.


OANA TOTORA, MYORGANIC:Piaţa produselor organice din România - matură, dar subdezvoltată
21 sep. RAMONA RADU


Turismul balnear, în creştere cu 20% în 2018
21 sep. Adelina Toader





<<
Back
Accesează
versiunea desktop

Copyright MetaRing © 2003-2018.
Toate drepturile rezervate.

Legea copyright-ului şi tratatele internaţionale protejează acest site. Nimic din acest site ori din site-urile afiliate nu poate fi reprodus sub nici o formă şi în nici un fel fără permisiunea în prealabil scrisă de la Grupul de Presă BURSA.