CUSHMAN&WAKEFIELD ECHINOX:

Chiriile pentru spaţiile comerciale - posibil să crească, în 2018

22 mar. Companii-Afaceri
Ramona Radu
Chiriile pentru spaţiile comerciale - posibil să crească, în 2018

Cushman&Wakefield Echinox: "În afara Capitalei, livrările de spaţii comerciale vor ajunge la 200.000 mp, dar nu sunt programate livrări semnificative şi în Bucureşti" 

Nivelul chiriilor în segmentul spaţiilor de retail ar putea creşte, în acest an, cu circa 10% faţă de anul trecut, atât în Bucureşti, cât şi în ţară, pe fondul livrărilor destul de limitate anunţate pentru perioada următoare şi a unei presiuni din partea chiriaşilor, este de părere Bogdan Marcu, partner Retail Agency, în cadrul Cushman&Wakefield Echinox.

Domnul Marcu a afirmat: "Preţul chiriilor pentru spaţiile din centrele comerciale este determinat într-o foarte mare măsură de disponibilitatea proprietarilor de a acomoda diverse magazine, întrucât, în cazul proiectelor importante, dominante, chiriaşii analizează şansele de a inaugura magazine în centrele comerciale respective".

În Bucureşti, în cazul proiectelor dominante, chiria ajunge, în medie, la aproximativ 70-80 de euro, au mai spus specialiştii din cadrul companiei de consultanţă.

Oana Iliescu, managing director Cushman&Wakefield Echinox, a declarat: "Estimăm că, în Bucureşti, nivelul cel mai de sus al chiriilor în ceea ce priveşte spaţiile de retail se înregistrează în Băneasa Shopping City, şi mă refer aici la un magazin cu o suprafaţă de circa 100 de metri pătraţi, situat în poziţie prime, la parter. După mall-ul din Băneasa se clasează AFI Cotroceni, Mega Mall şi Promenada".

Rapoartele întocmite de compania de consultanţă imobiliară arată că, în Băneasa Shopping City, chiria ajunge la 70-80 de euro/mp; în AFI Palace Cotroceni la 65-75 de euro/mp, în Mega Mall la 55-65 de euro/mp; în Parklake Plaza la 50-60 euro/mp, în Sun Plaza la 45-55 euro/mp, iar în Vulcan Value Center la 20-30 euro/mp.

De asemenea, Oana Iliescu a afirmat că se aşteaptă ca zona de nord-vest a Capitalei să fie următorul punct de interes pentru dezvoltarea proiectelor de retail şi poate şi birouri, pe fondul dezvoltării liniei de metrou.

Totodată, câteva dintre proiectele care au fost anunţate pentru anul acesta, mai ales cele previzionate pentru ultimul trimestru, ar putea fi amânate pentru 2019, în cazul în care autorizaţiile nu vor fi gata la timp, a mai spus Bogdan Marcu.

Anul viitor vor fi, cu siguranţă, mai multe livrări de spaţii de retail şi în Bucureşti, a adăugat Cristi Moga, research consultant în cadrul companiei.

În afara Capitalei, livrările de spaţii comerciale vor accelera, în acest an, spre nivelul de 200.000 de metri pătraţi, însă nu sunt programate livrări semnificative şi în Bucureşti, arată rapoartele companiei Cushman&Wakefield Echinox.

Potrivit reprezentanţilor companiei, noi proiecte şi extensii ale spaţiilor existente sunt programate să fie livrate în zece dintre oraşele medii şi mari ale ţării noastre, în timp ce în Capitală nu este în plan nicio livrare semnificativă în 2018.

La nivelul anului 2017, stocul spaţiilor de retail din Bucureşti a ajuns la 1,23 milioane de metri pătraţi, luând în calcul închiderea unui hipermarket şi a unei galerii comerciale la începutul anului curent, precum şi extinderea mall-ului AFI Cotroceni cu aproximativ 8.000 de metri pătraţi, ajungând la o suprafaţă totală de 90.000 de metri pătraţi, mai arată datele companiei.

Anul trecut, în ţara noastră au fost livrate spaţii noi de retail, cu o suprafaţă de aproximativ 70.000 de metri pătraţi, conform rapoartelor întocmite de Cushman&Wakefield Echinox.

Stocul de spaţii comerciale moderne din afara Capitalei a ajuns la 2,42 milioane de metri pătraţi, au mai spus oficialii companiei.

Cei 70.000 de metri pătraţi de spaţii de retail, livraţi anul trecut în ţară, însumează o suprafaţă mult mai mică decât în 2008, când au fost livraţi circa 700.000 de metri pătraţi sub forma unor astfel de spaţii, a afirmat Cristi Moga.

"La nivelul Bucureştiului, cea mai mare densitate de spaţii comerciale se află în sectorul 1, cu un nivel de circa 967 mp/1.000 de locuitori, pe poziţiile următoare fiind situate sectoarele 6 (842 mp/1.000 de locuitori) şi 3 (704 mp/1.000 de locuitori)", a declarat domnul Moga.

Rapoartele citate arată că, în ţară, oraşele cu cea mai mare densitate de spaţii comerciale rămân Suceava (1.167 mp/1.000 de locuitori) şi Oradea (926 mp/1.000 de locuitori), în timp ce în oraşele primare, cu o populaţie de peste 250.000 de locuitori, acest indicator variază între 380 mp/1.000 de locuitori în Craiova şi 694 mp/1.000 de locuitori în Timişoara.

"În acest context, oraşele din România în care sunt programate spre livrare noi spaţii de retail în decursul acestui an sunt Timişoara, Craiova, Bistriţa, Sibiu, Buzău, Satu Mare, Baia Mare, Slobozia, Roman şi Focşani, finalizarea unora dintre aceste proiecte fiind condiţionată de obţinerea autorizaţiilor de construire în timp util", mai notează rapoartele menţionate, în care se mai precizează: "În ciuda faptului că rata medie de neocupare a centrelor comerciale din Bucureşti a scăzut pe parcursul anului trecut, de la 4% la 3%, stocul de retail va rămâne stabil, punând presiune pe nivelul chiriilor din centrele comerciale dominante, al căror grad de ocupare este aproape de 100%, sau chiar atinge acest prag".

Bogdan Marcu a adăugat: "Piaţa locală de retail este într-o etapă de maturizare şi optimizare, în care atât dezvoltatorii, cât şi retailerii, analizează cu foarte mare atenţie oraşele şi zonele cu potenţial de vânzări. Drept urmare, în perioada viitoare vom vedea, în special, extinderi ale unor proiecte performante, care îşi vor întări astfel poziţia, şi proiecte de convenienţă în oraşe secundare şi terţiare neacoperite sau cu o ofertă subdimensionată de spaţii de retail".

În următorii ani sunt planificate extinderi şi reamenajări ale unor centre comerciale din Bucureşti şi dezvoltarea unor parcuri de retail atât în oraş, cât şi în apropierea Capitalei, au mai spus specialiştii.

Opinia cititorului

Articole din aceeaşi secţiune

Companii-Afaceri

COMUNICAT DE PRESĂ:MOL România continuă extinderea şi ajunge la 218 staţii
25 sep. F.B.


BRICO DEPÔT ROMÂNIA:Începe procesul de rebranding al portofoliului de magazine Praktiker
25 sep. I.I.


CONFERINŢA "STRATEGIA DE DEZVOLTARE A ROMÂNIEI" EDIŢIA A IV-ALÁSZLÓ BORBÉLY, CONSILIER DE STAT: "Ar trebui să ne ocupăm mai serios de conceptul de dezvoltare durabilă"
25 sep.


Siemens va concedia 2.900 de angajaţi în Germania
25 sep. O.T.


Co-fondatorii Instagram părăsesc Facebook
25 sep. I.T.


Compania Facebook este acuzată de o fostă angajată
25 sep. M.T.


JOHAN MEYER, FRANKLIN TEMPLETON:"Fără guvernanţă corporativă la companiile de stat se va intra într­-un întuneric total"4
25 sep. A.I.


Preluarea Pambac de către Popasul Trebeş, autorizată de Consiliul Concurenţei
25 sep. C.P.


KNAUF INSULATION ESTIMEAZĂ:"Cifra noastră de afaceri va creşte cu 5% până la finele anului"
25 sep. R.R.


ANDREEA PAUL, INACO: "Liber profesioniştii - mai numeroşi decât angajaţii până în 2035"
25 sep. R.R.





<<
Back
Accesează
versiunea desktop

Copyright MetaRing © 2003-2018.
Toate drepturile rezervate.

Legea copyright-ului şi tratatele internaţionale protejează acest site. Nimic din acest site ori din site-urile afiliate nu poate fi reprodus sub nici o formă şi în nici un fel fără permisiunea în prealabil scrisă de la Grupul de Presă BURSA.