Lungul drum al CFR Călători spre mare 2

22 iul. Companii
George Marinescu
Lungul drum al CFR Călători spre mare

16 ore şi 25 de minute - o călătorie cu trenul între Târgu Mureş şi Mangalia  

CFR Călători se confruntă cu lipsa materialului rulant necesar desfăşurării optime a activităţii

Statul cumpără trenuri inclusiv pentru operatorii privaţi de pe calea ferată

Călătoria spre mare, cu trenul, a devenit un calvar, în ultimii ani, pentru cei care doresc să îşi petreacă o parte din concediu sau din sezonul estival pe litoral. Chiar dacă turiştii îşi achiziţionează din timp sejurul la unităţile de cazare din staţiunile de la Marea Neagră, există riscul ca ei să ajungă cu întârziere din cauza lipsurilor acute cu care se confruntă companiile feroviare, atât din punct de vedere al infrastructurii, cât şi din punct de vedere al insuficienţei materialului rulant necesar transportului feroviar de călători.

Necesitatea achiziţionării rapide de material rulant pentru compania CFR Călători se impune dacă privim numai graficul scăderii numărului de trenuri zilnice, în ultimii 11 ani. Dacă în anul 2008, CFR Călători avea 1686 de trenuri care circulau zilnic pe căile ferate din ţara noastră, la sfârşitul anului 2018, mai avea 1366 de trenuri pe zi, iar în acest sezon estival, conform unui comunicat de presă al companiei, sunt puse zilnic în circulaţie peste 1050 de trenuri. Scăderea continuă a materialului rulant a fosta cauzată de faptul că o parte dintre garnituri au depşit termenul maxim de utilizare, iar altele s-au defectat şi nu au fost încă reparate. De aceea, multe dintre trenurile companiei de stat circulă doar cu două vagoane, în condiţiile în care solicitarea este în continuă creştere, mai ales de când forurile de decizie au stabilit că studenţii, indiferent de vârstă, beneficiază de gratuitate la orice călătorie efectuată pe calea ferată.

Creşterea numărului de călători pe calea ferată şi lipsa acută a materialului rulant au făcut ca oferta CFR Călători să rămână în urmă, iar mulţi dintre cetăţeni să fie nevoiţi să călătorească în picioare până la destinaţie sau să aleagă un alt mijloc de transport, deşi ar fi dorit să parcurgă drumul către mare cu trenul.

O astfel de poveste a trăit şi doamna Erika Miszti din Târgu Mureş. Domnia sa a cumpărat în luna ianuarie un pachet turistic, pentru întreaga familie, la un hotel din staţiunea Saturn, unde trebuie să ajungă în 5 august. Deoarece ştia că sunt probleme cu privire la achiziţionarea biletelor de călătorie cu trenul, a ales să cumpere biletele, cu 28 de zile înainte de călătorie, la cuşetă, pentru trenul direct, care pleacă la 19:05 din Târgu Mureş şi ale cărui vagoane sunt cuplate în gara Deda la trenul Satu Mare-Mangalia. Călătoria ar fi urmat să dureze 14 ore şi 7 minute, iar familia Miszti să ajungă la Mangalia, a doua zi, la ora 9:12. Femeia a cerut bilete pentru data de 4 august, numai că a avut parte de o surpriză neplăcută.

Nu-s tichete! Ba-s tichete, dar nu direct, ci pe bucăţi

Erika Miszti a declarat pentru Ziarul BURSA: "O fost teroare cu achiziţionarea biletelor de tren. Cei de la CFR Călători m-au purtat de patru ori pe drumuri, iar de trei ori m-am dus doar ca să mă duc. Iniţial mi-au spus că nu sunt locuri la trenul direct. Am întrebat cum pot să ajung la mare, iar doamna de la ghişeu mi-a spus că pe 4 august nu este posibil şi mi-a spus să mă duc cu maşina. Când a aflat, soţul meu o vrut să renunţăm. Atunci le-am spus că, dacă nu au pentru 4 august, să îmi dea pe 5, chiar dacă urma să pierd o zi de cazare din pachetul turistic pe care l-am cumpărat încă din luna ianuarie. În acel moment, doamna mi-a spus că să revin seara, deoarece pentru ziua de 5 august li se încarcă rezervările abia la miezul nopţii, adică exact cu 28 de zile înainte de călătorie. La 23:30 am plecat de la muncă, la 23:45 am ajuns la gară, ca să constat la miezul nopţii că nici pentru 5 august nu aveau locuri la trenul direct către mare. Am întrebat de alternativă şi până la urmă au găsit una, aşa că, în final vom pleca spre mare în 4 august. Dar nu direct, ci pe bucăţi, deşi avem un copil minor cu noi".

Călătoria familiei Miszti ar urma să înceapă în seara zilei de 4 august, la Târgu Mureş, la ora 19:20, şi se va opri întâi în gara Deda, unde vor fi nevoiţi, să aştepte, timp de două ore, un alt tren. Apoi îşi vor continua drumul către Bucureşti, unde, odată ajunşi, nu au legătură directă, ci vor aştepta încă o oră în gară. În loc să facă 14 ore şi 7 minute până la Mangalia, vor face 16 ore şi 25 de minute, pe o distanţă de 685 de kilometri, asta în cazul în care trenul spre mare nu are întârziere.

Familia Miszti a depus şi o plângere la CFR Călători cu speranţa că situaţia actuală va fi remediată în termen scurt.

Am dorit să aflăm şi opinia celor de la CFR Călători în legătură cu garniturile de tren care circulă în sezonul estival către mare şi dacă acestea au locuri pe măsura cererii crescute. Oficialii companiei ne-au transmis că, în sezonul estival, pun în circulaţie tot parcul rulant de care dispune CFR Călători, adică în ţară circulă zilnic peste 1050 de trenuri, fără a specifica numărul de vagoane, ştiut fiind faptul că sunt trenuri care sunt compuse doar din locomotivă şi două vagoane.

CFR Călători face tot ce este posibil, în funcţie de parcul cu material rulant

Mai mult, datorită vârfurilor importante de trafic previzionate pentru perioada următoare, CFR Călători anunţă că va fi solicitată la maximum capacitatea de transport pusă la dispoziţie, pe următoarele relaţii: spre/dinspre Valea Prahovei - în special în zilele de sfârşit de săptămână şi sărbători legale; spre/dinspre Litoral - zilnic, începând cu data de 15 iulie şi până la data de 15 septembrie, cu creşteri semnificative ale vânzărilor îndeosebi pentru zilele de sfârşit de săptămână;

Compania anunţă că pe aceste relaţii există riscul ca disponibilitatea biletelor să fie epuizată cu 1-2 zile înainte de plecarea trenului, dar din cele spuse de doamna Erika Miszti se pare că biletele se epuizează mult mai rapid.

Totodată, în zilele de week-end, CFR Călători a introdus un tren suplimentar spre mare, care pleacă din Bucureşti Nord la ora 11:15 şi ajunge la Constanţa la ora 13:37.

Compania susţine că face eforturi suplimentare pentru menţinerea în circulaţie a tuturor unităţilor de material rulant dotate constructiv cu instalaţii de climatizare. CFR Călători arată că acestea sunt verificate din punct de vedere tehnic şi funcţional înainte de plecarea în cursă, pentru evitarea defectărilor în parcurs. În comunicatul companiei se arată că pot apărea situaţii în care, din cauza temperaturilor exterioare crescute sau a supraaglomerării garniturilor şi/sau a deschiderii geamurilor în parcurs, instalaţiile de climatizare să funcţioneaze fără a mai asigura răcirea în parametri normali.

CFR Călători mai arată că în perioada 14/15 iunie - 8/9 septembrie, peste 40 de trenuri asigură zilnic legături directe din toată ţara cu staţiunile de la Marea Neagră şi Delta Dunării. Totodată, la cele 14 garnituri interegio care circulă spre litoral, CFR Călători a pus la dispoziţie vagoane suplimentare şi au loc suplimentări operative în funcţie de parcul disponibil de material rulant.

Oficialii companiei susţin că în sezonul estival, traficul de pasageri către litoral înregistrează creşteri de la an la an, mai importante în perioada evenimentelor organizate la malul mării.

Ei recomandă călătorilor să îşi procure biletele de tren cu anticipaţie şi online, în special pentru trenurile de lung parcurs, care au în compunere vagoane de dormit şi cuşetă.

Rodrigo Maxim, liderul FSTFR: "Vina aparţine CFR Călători şi Autorităţii pentru Reformă Feroviară"

Reprezentantul mecanicilor de locomotivă din cadrul companiei CFR Călători susţine că o parte din responsabilitate pentru trenurile supra-aglomerate către mare şi pentru lipsa materialului rulant aparţine celor care au condus societatea respectivă.

Rodrigo Maxim, preşedintele Federaţiei Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România (FSTFR) a declarat pentru Ziarul BURSA: "Situaţia este foarte gravă, deoarece sunt vagoane prea puţine pentru câţi călători doresc să circule cu trenul. Am semnalat situaţia aceasta încă de pe vremea fostului ministru al Transporturilor, Lucian Şova, şi am arătat că este nevoie să fie achiziţionate urgent trenuri noi sau second-hand. Mai avem o problemă privind anularea unor trenuri, care a dus ca, în 11 ani, CFR Călători, de la 1686 de trenuri, să opereze doar 1050 de trenuri şi se pare că vor mai fi anulate şi alte trenuri, fapt care duce la scăderea numărului de călătorii efectuate, de pasageri transportaţi, de bilete vândute, de încasări la bugetul companiei. Am solicitat Autorităţii pentru Reformă Feroviară să cumpere mai repede cele 80 de rame electrice, dar oficialii de acolo nu au făcut încă achiziţia şi noi nu avem cu ce să ne transportăm călătorii".

Liderul de sindicat mai susţine că, deşi există un acord cadru pentru modernizarea a 480 de vagoane, până în acest moment au fost reabilitate doar 10.

Din situaţia prezentată de Rodrigo Maxim, reiese că sunt active la CFR Călători sub 700 de vagoane de clasă, faţă de un necesar de 1200 de vagoane, iar din cele 120 de automotoare Desiro doar 70 se află zilnic în traficul feroviar de călători.

Preşedintele FSTFR a precizat: "Conducerea companiei susţine că în trafic sunt 890 de vagoane. Dar acestea circulă pe baza unui artificiu. Prin Ordinul 924/14 iunie 2019, a fost prelungită cu trei luni utilizarea vagoanelor respective, pentru perioada 1 iulie-30 septembrie. Menţionez că pentru vagoanele respective s-au mai acordat, în prealabil trei prelungiri peste termenul maxim prevăzut pentru utilizare: două de câte şase luni şi una de trei luni. Locomotivele sunt la limita necesarului, cu un grad de defectare foarte mare din cauza vechimii, a lipsei pieselor de schimb şi a numărului insuficient de reparaţii efectuate. Ar trebui ca vagoanele din parcul inventar sau parcul rece să fie introduse în reparaţii. În caz contrar, vor mai fi anulate trenuri sau va mai fi redus numărul de vagoane active, ceea ce va duce la imposibilitatea realizării indicatorului tren/km, la creşterea deficitului în bugetul de venituri şi cheltuieli al companiei, deoarece vom avea încasări mai puţine, şi la nerealizarea investiţiilor planificate, în special investiţiile în modernizarea materialului rulant".

Achiziţii în ritm de melc la Autoritatea pentru Reformă Feroviară

În legătură cu achiziţia de material rulant pentru transportul feroviar de călători, în urma unei solicitări trimisă de Ziarul BURSA, Autoritatea pentru Reformă Feroviară susţine că prima parte a procedurii urma să fie finalizată pe 19 iulie.

În răspunsul trimis către redacţia noastră, ARF arată: "La ora actuală, se află în curs de desfăşurare întocmirea ofertelor, data depunerii acestora fiind prelungită până la 19 iulie 2019, din cauza numeroaselor solicitări de prelungire ale diverselor firme potenţiale participante, până la această dată fiind 15 companii înscrise.

Primele 40 de unităţi RE-R, destinate în principal transportului feroviar suburban şi regional, vor fi folosite cu precădere pe următoarele secţii de circulaţie: Bucureşti Nord - Ploieşti Sud - Ploieşti Vest, Dej - Cluj - Baciu Triaj, Arad - Timişoara - Lugoj, Paşcani - laşi - Nicolina - Socola, Constanţa - Feteşti, Bucureşti - Brăneşti - Fundulea. Aceste secţii de circulaţie au fost selecţionate în baza studiului de fezabilitate întocmit de AECOM Spania & MC Viena, selectate de Banca Europea­nă de Investiţii-PASSA, ca firme de consultanţă pentru acest proiect".

Conform oficialilor ARF, noile trenuri vor fi operaţionale în termen de 18 luni de la semnarea contractului pentru prima ramă şi 32 de luni pentru celelalte rame, cu livrare eşalonată.

În cea de a doua etapă, preconizată a se demara în a doua parte a anului 2019, ARF împreună cu Banca Europeană de Investiţii şi JASPERS (Joint Assistance to Support Projects in European Regions - Asistenţă Comună pentru Susţinerea Proiectelor în Regiunile Europene) intenţionează să lanseze documentele de licitaţie pentru achiziţia de rame electrice pentru trenurile de lung parcurs, de tip InterRegio.

În răspunsul trimis, ARF mai precizează că primele 40 de rame electrice, care vor fi achiziţionate în prima etapă, vor fi utilizate pentru serviciul comercial pe liniile electrificate mai sus-menţionate şi vor fi puse la dispoziţia tuturor operatorilor de transport feroviar de călători (inclusiv SNTFC "CFR Călători" S.A.), pe criterii de transparenţă şi corelate cu necesităţile acestora.

Cu alte cuvinte, nu se ştie exact câte dintre cele 40 de rame electrice vor ajunge în următorii 2 ani şi jumătate la CFR Călători, deoarece o parte dintre ele va fi distribuită şi către operatorii privaţi.

Acest lucru îl nemulţumeşte profund pe liderul sindical Rodrigo Maxim care ne-a declarat: "Operatorii privaţi operează peste 600 de trenuri. Ei iau subvenţie de la stat pentru preţul tichetului de călătorie, iau şi subvenţie pentru studenţii care călătoresc gratuit, iar acum vor primi şi rame electrice de la ARF. Păi ce fel de operatori privaţi mai sunt, din moment ce primesc totul de la stat? Iar în acest timp, singura companie de stat în domeniu se confruntă cu mari lipsuri. CFR Călători publică anual, în Monitorul Oficial, bugetul de venituri şi cheltuieli şi trebuie să respecte toate procedurile de achiziţii publice pentru investiţiile pe care le realizează, în timp ce operatorii privaţi nu. Practic, CFR Călători este compania cea mai defavorizată din acest domeniu şi cred că prin actualul mod de operare de la nivelul ministerului de resort se încearcă distrugerea singurului operator de stat din transportul de persoane pe calea ferată".

Tot din răspunsul celor de la ARF, reţinem că o parte dintre primele 40 de rame electrice, pe magistrala 800 spre mare, vor deservi doar sectoarele Bucureşti - Brăneşti - Fundulea şi Constanţa-Feteşti, adică vor avea clasificare regio (personal) şi nu vor asigura legătura directă către litoral. Cu alte cuvinte, în următorii trei ani, turiştii care vor să meargă în sezonul estival la mare, cu trenul, trebuie să se înarmeze cu multă răbdare şi... tutun.

Opinia cititorului: 2
1.   fără titlu
mesaj trimis de anonim în data de 22.07.2019, 21:14

De ce nu amintiti si de studentii care circula gratuit oriunde vor in tara asta si ocupa locurile.calatorilor care nici macar cu bani nu pot primi bilete deoarece NU MAI SUNT LOCURI?!? Pai oare de ce nu mai sunt locuri? E inadmisibil sa nu primesti bilet in gara si sa fii nevoit sa te "intelegi" cu nasul pt a ajunge inapoi acasa!

1.1.   fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
mesaj trimis de anonim în data de 22.07.2019, 23:29

In luna ianuarie, una dintre cele mai aglomerate luni ale anului, numarul de bilete achizitionate de studenti a reprezentat numai 20% din numarul de bilete vandute de CFR. Hai sa nu mai acuzam din pura ciuda ca nu toti au gratuitate.

Articole din aceeaşi secţiune

Companii

ETURIA:Cererile pentru vacanţele de iarnă au crescut cu 15% faţă de anul trecut
21 aug.


CUSHMAN & WAKEFIELD ECHINOX:2019 - posibil an record pentru piaţa de birouri din Capitală
21 aug. M.A.


Google, noi probleme cu confidenţialitatea datelor
21 aug.


DE LA 35,12 MILIOANE LEI LA 188,98 MILIOANE LEICE Oltenia şi-a crescut profitul brut de 5 ori, în primul semestru
21 aug. E.O.


ÎN PRIMELE ŞAPTE LUNI DIN 2019Piaţa auto de la noi a crescut cu 9,5%
21 aug. E.O.


STUDIUL REPATRIOT:Jumătate dintre românii din diaspora vor să se întoarcă acasă
21 aug. Melania Agiu


PRIMUL TRIMESTRU 2019Profitul brut al Complexului Energetic Oltenia a crescut de peste cinci ori
20 aug. I.I.


Google a închis un serviciu oferit operatorilor wireless la nivel global
20 aug. T.T.


SUA extinde permisiunea ca Huawei să cumpere componente de la companii americane
20 aug. T.T.


Amenzi consistente pe litoral pentru vânzarea şi depozitarea produselor alimentare
20 aug.





<<
Back
Accesează
versiunea desktop

Copyright MetaRing © 2003-2019.
Toate drepturile rezervate.

Legea copyright-ului şi tratatele internaţionale protejează acest site. Nimic din acest site ori din site-urile afiliate nu poate fi reprodus sub nici o formă şi în nici un fel fără permisiunea în prealabil scrisă de la Grupul de Presă BURSA.