"Nevinovatul" newsletter şi publicitatea nesolicitată deghizată în consultanţă

22 dec. 2015 Companii-Afaceri
CRISTIAN DOGARU
"Nevinovatul" newsletter şi publicitatea nesolicitată deghizată în consultanţă

Dacă apuci să-ţi faci cont pe site-urile marilor retaileri vei fi bombardat prin mail şi sms cu recomandări de noi produse, sfaturi amicale pentru a-ţi întregi cumpărăturile cu alte obiecte "compatibile", avertizări panicoase cu epuizarea stocurilor etc. Scopul? Să te facă shopping-maniac.

"Cristian Dogaru eşti expus la....". Sună cam ciudat un astfel de mail cu puncte-puncte la final, e greu să-i dai delete fără să-l deschizi, nu? Continuarea e, însă, mai banală decât credeam.

"Salut Dogaru Cristian. Trusa ta foto nu e completă? Nicio problemă, avem câteva recomandări personalizate". Era o ofertă primită de la retailerul F64, unde aveam un cont de utilizator (un sacrificiu necesar după prima comandă on-line), dar partea ciudată este că o primeam la câteva ore după ce vizitasem site-ul, iar printre obiectele incluse în recomandările din newsletter se aflau un ceas inteligent şi o brăţară de fitness, gadgeturi ce n-au nicio treabă cu trusa foto, dar pe paginile cărora zăbovisem ca vizitator al site-ului. Cu alte cuvinte, softul F64 observase că făcusem o vizită şi îmi trimisese un newsletter exact cu obiectele studiate mai atent în ideea că poate decid totuşi să cumpăr ceva, după ce impresiile s-au mai sedimentat, chiar dacă, la prima vizită, n-o făcusem. Nu doar magazinul specializat în accesorii foto are astfel de strategii.

La eMag, de pildă, un soft similar apelează la "shopping specialişti" sau "help specialişti". De pildă, să presupunem că vizitezi site-ul, ai pus un obiect în coş, dar n-ai mai dat comanda. Imediat vei primi un mail de la un "shopping specialist" în care ţi se atrage atenţia că produsele nu pot fi rezervate, dar poţi primi detalii suplimentare despre acestea. Sunt situaţii în care acesta e înlocuit de "help specialistul" care te anunţă că produsul din lista de "favorite" a primit o reducere. După o achiziţie, alt shopping specialist te va îndemna să cumperi produse complementare cu cel deja achiziţionat.

La elefant.ro, după fiecare plasare de obiect în coş, etapă neconcretizată de o comandă, primeşti un mail în care eşti întrebat dacă ai nevoie de ajutor suplimentar personalizat pentru finalizarea comenzii, etc.

Care este morala acestor aparent banale poveşti? Ce e rău dacă un retailer, sub diverse pretexte, încearcă să comunice mai mult cu clienţii săi, aceştia înregistrându-se de altfel de bună voie pe site? În primul rând, este vorba de o livrare de oferte nesolicitate sub masca comunicării uzuale/consultanţei. Cei mai mulţi intră în baza de date a retailerilor când fac prima comandă şi completează datele de contact. Aceştia vor să cumpere ceva în momentul respectiv, nu să primească oferte după sau să comunice excesiv cu shopping-specialiştii. Nu există însă nicio căsuţă "nu vreau să fiu contactat ulterior din partea companiei" care să fie bifată în momentul comenzii ci doar la primul newsletter nesolicitat ai opţiunea să te dezabonezi sau să completezi lista de spam.

De altfel, pentru a-şi racola viitorii clienţi, retailerii oferă mici stimulente celor care se înscriu în lista destinatarilor de newsletter (implicit a partenerilor de dialog cu help specialistul) chiar dacă n-au făcut nicio achiziţie, asta sub forma unui voucher cu o reducere simbolică la prima comandă ori a promisiunii că vor afla înaintea altora (simpli vizitatori ai site-ului) despre noile oferte. Vorbim apoi de formarea unui comportament de consum compulsiv. Eşti bombardat permanent cu informaţii despre produse noi, cu reduceri i-re-zis-ti-bi-le, promoţii aniversare (sărbători, black Friday, haloween, împlinirea a X ani de la apariţia retailerului etc), oferte personalizate şi nelipsitul suport pentru finalizarea achiziţiilor, încât până la urmă cedezi şi cumperi ceva, orice, apoi te întorci să vezi ce mai e nou şi uite-aşa , pe nesimţite, descoperi că eşti dependent de achiziţii care nu-ţi sunt neapărat necesare.

Remedii? Dezabonează-te de la newslettere, trimite la spam comunicările nesolicitate cu help specialiştii, plimbă-te mai puţin printre promoţii şi oferte, vizitează mai rar site-urile specializate în review-uri de produs-de fapt o pârghie inteligentă pentru racolarea de noi clienţi.


Opinia cititorului

Articole din aceeaşi secţiune

Companii-Afaceri

KMGI acoperă nevoile de finaţare a benzinăriilor
23 apr. M.D.


Netcity Telecom investeşte în reţeaua subterană
23 apr. M.D.


Sesderma lansează o gamă inovatoare de cosmetice
23 apr. M.D.


ANRE va recalcula tarifele de distribuţie a energiei, după ce va primi decizia Consiliului Concurenţei
23 apr. C.P.


DUPĂ DECLARAREA ZILEI DE 30 APRILIE NELUCRĂTOARE:Turiştii aleg plajele din străinătate, de 1 mai
23 apr. ADELINA TOADER


SINDICALIŞTII DIN SECTORUL FEROVIAR AU PROTESTAT LA MINISTERUL TRANSPORTURILOR ŞI LA GUVERNDumitru Costin, BNS: "De peste 25 ani, calea ferată a fost devalizată sistemic"
23 apr. RAMONA RADU


Transgaz a pierdut lupta pentru DESFA, în faţa Snam1
23 apr. A.A.


"CE Oltenia este puternic dezavantajată de actuala legislaţie rezultată din tendinţa de «decarbonizare»"
23 apr. A consemnat ANCUŢA STANCIU


Zboruri regulate Bucureşti - Malta, din mai
23 apr. ADELINA TOADER


REPREZENTANŢII CLINICII Sanconfind:"Dispariţia bacşişului acordat medicilor ar fi o îmbunătăţire reală în sistemul medical"
23 apr. A consemnat ADELINA TOADER

<<
Back
Accesează
versiunea desktop

Copyright MetaRing © 2003-2018.
Toate drepturile rezervate.

Legea copyright-ului şi tratatele internaţionale protejează acest site. Nimic din acest site ori din site-urile afiliate nu poate fi reprodus sub nici o formă şi în nici un fel fără permisiunea în prealabil scrisă de la Grupul de Presă BURSA.