Gala BURSA 2018

Noi investiţii derulate în portul Constanţa

13 iul. Companii
Dan NEDELCU
Noi investiţii derulate în portul Constanţa

CN Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa a semnat contractele pentru realizarea proiectului de investiţie "Implementarea unei dane specializate într-o zonă cu adâncimi mari (Dana 80)" şi a emis ordinele de începere a lucrărilor, după cum a declarat Nicolae Dan Tivilichi, directorul general al companiei, într-o conferinţă de presă de prezentare a stadiului proiectelor de investiţii, din fonduri proprii, fonduri de la buget şi fonduri europene, derulate de compania constănţeană. De asemenea, acesta a adăugat ca a fost aprobat şi proiectul de finanţare pentru dragajul de investiţii al portului.

Pentru primul proiect menţionat, contractul de lucrări, în valoare de 14.421.650,85 lei (fără TVA), a fost semnat cu asocierea SC ABC VAL SRL Constanţa - SC EURO CONSTRUCT SA - SC VAMIG SRL Constanţa - UNIVERSITATEA TEHNICĂ DE CONSTRUCŢII BUCUREŞTI, în calitate de antreprenor, lider de asociere fiind SC ABC VAL SRL Constanţa.

Contractul de servicii de consultanţă şi supervizare a lucrărilor de proiectare şi execuţie a fost semnat cu asocierea SC TPF INGINERIE SRL Bucureşti - TPF GETINSA EUROESTUDIOS SL Madrid, Spania, în calitate de consultant/inginer. Valoarea acestui contract este 583.310 lei (fără TVA). Bugetul întregului proiect este de 25.778.122 lei (cu TVA), din care: 75% rata de finanţare UE - 14.269.477 lei şi 25% contribuţie de la Bugetul de Stat - 4.756.492 lei, durata de execuţie fiind de 37 de luni. Perioada de implementare a proiectului este 1 iunie 2018 - 30 iunie 2021.

În portul Constanţa sunt mai multe terminale de cereale, dar multe dintre acestea nu au posibilităţi să încarce marfa în nave mari, fapt pentru care este necesară amenajarea unei dane specializate, de mare capacitate.

În cadrul investiţiei sunt prevăzute lucrări pentru modernizarea danei nr. 80, instalarea de noi echipamente adecvate primirii de nave de cereale mai mari, precum şi extinderea infrastructurii feroviare până la parcul de silozuri. Prin alocarea danei 80 pentru alte activităţi se eficientizează utilizarea danelor de mare adâncime existente în portul Constanţa. Totodată, realizarea racordului CF va conduce la suplimentarea traficului feroviar şi prin aceasta la eficientizarea sistemului feroviar din sectorul fluvio-maritim al portului şi al celui din ţară.

Dragajul de investiţii va începe la toamnă

Cel de-al doilea mare proiect - "Modernizarea infrastructurii portuare prin asigurarea creşterii adâncimii şenalelor şi bazinelor şi a siguranţei navigaţiei în Portul Constanţa", este finanţat în cadrul Programului Operaţional Infrastructura Mare 2014-2020 şi are o valoare de 227.833.300 lei (48.982.700 euro). În cadrul investiţiei sunt prevăzute lucrări de dragaj în 17 zone, pentru a aduce adâncimile la cota de proiectare pe o suprafaţă de 1.815.655,80 mp. Astfel, va fi adâncit şenalul de acces către portul de lucru, precum şi bazinul portului de lucru propriu-zis (de la 7 metri la 9 metri) pe o suprafaţă de 371.286,70 mp.

Totodată, adâncirea portului de lucru impune şi execuţia unor lucrări de stabilitate a cheurilor aferente. Ca soluţie constructivă, în acest scop, a fost aleasă extinderea spre apă a cheurilor existente, pe o lungime de 1250 metri liniari, prin executarea unei estacade fundate pe un rând de coloane de beton armat, care să creeze noul front de acostare a navelor cu capacitate sporită.

APM SA Constanţa urmăreşte prin dragajul de investiţii şi extinderea sectorului ro-ro, navele moderne de acest tip având nevoie de adâncimi de navigare de 8 m (la care se adaugă un metru pentru siguranţă). Lucrările din cadrul proiectului vor fi demarate în luna septembrie, a precizat Dan Tivilichi.

Acelaşi proiect de investiţii mai cuprinde achiziţionarea şi punerea în funcţiune a unui sistem hidrografic şi a unei nave specializate, capabile să îmbarce toate echipamentele hidrografice şi auxiliare necesare monitorizării adâncimilor din bazinele şi şenalele portuare. Astfel, se vor putea planifica, urmări şi calcula volumele în activitatea de dragaj, în vederea asigurării siguranţei navigaţiei, dar şi pentru urmărirea comportării în timp a construcţiilor hidrotehnice - prin efectuarea de inspecţii subacvatice hidroacustice.

Cereri de finanţare europeană pentru investiţii de aproximativ 100 milioane euro

Nicolae Dan Tivilichi a mai spus ca APM SA va depune, luna viitoare, cereri de finanţare din fonduri europene pentru noi obiective de investiţii. Este vorba despre construcţia a două dane pe insula artificială din acvatoriul portuar, în valoare de aproximativ 75 milioane euro, despre lărgirea, la 4 benzi de circulaţie, a şoselelor din incinta portului care fac legătură între poarta 7 de acces şi sensul giratoriu de legătură cu autostrada A4, precum şi între porţile de acces 10 şi 10 bis. La acestea se va adăuga şi un proiect în valoare de 20 milioane euro care vizează reabilitarea unor reţele electrice, precum şi îmbunătăţirea iluminatului public din portul vechi.

Investiţii din fonduri proprii şi bugetare

Din fonduri proprii şi, parţial, fonduri de la bugetul de stat, compania APM SA intenţionează să achiziţioneze două noi nave de depoluare şi stingere a incendiilor.

Directorul general al companiei a mai declarat că au fost semnate contractele de execuţie pentru turnarea de covor asfaltic nou în mai multe zone din port, urmând să fie amenajată şi o parcare la poarta nr. 9 de acces.

Totodată, APM SA a anunţat că nu mai aprobă construcţia de noi silozuri de cereale.

Nicolae Dan Tivilichi a precizat: "Vom stopa construcţia de noi silozuri de cereale în portul Constanţa, până când capacităţile existente vor ajunge să fie utilizate integral".

Un nou punct vamal pentru traficul rutier de mărfuri

Vama Constanţa a aprobat în aceste zile deschiderea unui nou punct vamal, la poarta nr. 9 de acces, pentru traficul rutier de marfă, pe lângă cel existent la poarta 7, a mai anunţat în cadrul conferinţei de presă, directorul general al APM SA, ceea ce va duce la decongestionarea traficului şi reducerea timpilor de aşteptare în vamă.

De asemenea, Dan Tivilichi a declarat ca în data de 15 august a.c. va fi redeschis traficul rutier la poarta 1 de acces a portului, care a fost închis în luna septembrie 2017 pentru execuţia lucrărilor de modernizare a clădirii postului de control, proiect care include efectuarea unei reamenajări rutiere pentru fluidizarea circulaţiei autoturismelor şi pietonilor la intrarea în port. Întreaga investiţie, în valoare de 2.997.207 lei, ar urma să fie finalizată la sfârşitul lunii viitoare.

Şi portul Midia va avea o zonă liberă

Directorul general al companiei portuare a mai spus că APM SA se află la un pas de aprobare pentru extinderea zonei libere a portului Constanţa până la portul Midia; se caută în continuare soluţii de finanţare pentru construcţia molului 3 din portul Constanţa Sud şi că a fost semnat un contract multianual pentru executarea dragajului de întreţinere, pentru a nu se mai relua în fiecare an câte o nouă achiziţie de servicii, urmând ca acest tip de lucrări să fie executate şi în porturile Mangalia şi Midia.

Opinia cititorului

Articole din aceeaşi secţiune

Companii

PRIMELE 9 LUNI ALE ANULUI 2018:ALRO, avans de 12% al cifrei de afaceri
15 nov. V.D.


Volkswagen mizează pe vehiculele electrice
15 nov. V.D.


PRIMELE 9 LUNI ALE ANULUI 2018:Vânzările Sphera Franchise Group au crescut cu 23,4%
15 nov. V.D.


PRIMELE 9 LUNI:Romgaz, profit net în scădere cu 14%
15 nov. P.E.


ACEA:Vânzările Dacia în Europa au crescut cu aproape 8%
15 nov. E.A.


BMW, Vodafone şi Ericsson cer UE condiţii pentru tehnologia 5G
15 nov. T.T.


PRIMELE 9 LUNI:Electrica, profit net de 315 milioane lei2
15 nov. P.E.


Rompetrol anunţă o creştere a cifrei de afaceri cu 44%
15 nov. E.M.


China dezvoltă o nouă generaţie de metrou inteligent
15 nov. A.V.


Ronaldo "driblează" bine şi în domeniul imobiliar
15 nov. DAN NICOLAIE





<<
Back
Accesează
versiunea desktop

Copyright MetaRing © 2003-2018.
Toate drepturile rezervate.

Legea copyright-ului şi tratatele internaţionale protejează acest site. Nimic din acest site ori din site-urile afiliate nu poate fi reprodus sub nici o formă şi în nici un fel fără permisiunea în prealabil scrisă de la Grupul de Presă BURSA.