Ziarul Bursa pe mobil
 
 
SISTEMUL INFORMATIC AL FISCULUI - BLOCAT DE O SĂPTĂMÂNĂ
Gelu Diaconu: "Situația de la ANAF le întrece pe toate"
19.06.2017 - Bănci-Asigurări
EMILIA OLESCU

* ACTUALIZARE 17:53 Sistemul informatic al ANAF este funcțional



ANAF anunță că sistemul informatic este perfect funcțional, în urma lucrărilor de mentenanță din această perioadă. În acest moment este posibilă inclusiv raportarea către bănci, potrivit unui comunicat remis Redacției.

(A.C.)

-------

Platforma informatică a Agenției Naționale pentru Administrare Fiscală (ANAF) nu funcționează încă de la începutul săptămânii trecute.

Din data de 12 iunie, Fiscul desfășoară lucrări de mentenanță la nivelul sistemului său informatic, după cum ne-au transmis reprezentanții ANAF, care ne-au spus că lucrările "vor fi finalizate în cel mai scurt timp posibil".

Sursele citate nu au știut să estimeze pe ce perioadă se va întinde această situație, menționând că se încearcă identificarea unei soluții de înlocuire a unuia dintre servere.

Prin intermediul acestei baze de date, băncile comerciale solicitau de la ANAF detalii privind situația financiară a solicitanților de credite de consum, acum, instituțiile financiare nemaiputând verifica potențialilor clienți în baza de date a Fiscului.

Până la repunerea în funcțiune a platformei, instituțiile de credit pot obține informațiile necesare fie direct de la angajatorul solicitantului de credit, fie solicitând clienților care aplică pentru un împrumut adeverință de venit - procedură utilizată înainte de încheierea protocolului de colaborare cu ANAF.

Reprezentanții ANAF ne-au precizat: "În ceea ce privește raportarea către bănci a veniturilor persoanelor care solicită credite, vor fi aplicate prevederile legale referitoare la eliberarea adeverințelor de venit la solicitarea beneficiarului sau a instituțiilor bancare".

Clienții pot accesa în continuare credite de la bănci, ne-au spus reprezentanții Asociației Române a Băncilor (ARB), menționând: "Verificările legate de veniturile solicitanților de credite se realizează prin prezentarea de către aceștia a adeverinței de venit sau a fișei fiscale. După finalizarea lucrărilor de mentenanță la nivelul sistemului informatic al ANAF, verificările se vor putea realiza din nou integral automat".

Reprezentanții unora dintre bănci ne-au confirmat că, deși este mai dificil, instituțiile de credit acordă în continuare împrumuturi, prin procedura existentă înainte de colaborarea cu ANAF, respectiv clienții trebuie să vină la ghișeele bancare cu adeverință de venit.

Blocajul sistemului informatic al ANAF a fost aspru criticat de Gelu Diaconu, fostul șef al Fiscului, pe pagina sa de Facebook.

Domnia sa a scris: "Ce se întâmplă de vreo săptămână le întrece pe toate: baza de date ANAF (Data Warehouse) este în colaps!!! (...) sunt afectate toate depozitele de date centralizate. Nici centrul de date pentru back-up de la Brașov nu funcționează!!! Se știe deja că nu poate fi repornită în mai puțin de 30 de zile! Așadar, pentru cel puțin 30 de zile, o parte din disfuncționalitățile generate în cadrul ANAF vor fi:

- Nu pot fi comunicate date și informații către beneficiarii externi;

- Toate aceste comunicări reciproce sunt stabilite și legiferate prin convenții încheiate cu diverse instituții;

- Casa Națională de Asigurări de Sănătate nu are acces la informațiile privind persoanele asigurate (angajator, angajat sau persoană asigurată);

- Casa Națională de Pensii este beneficiara informațiilor privind stagiul de cotizare (perioada, valori, anagajator, asigurat);

- Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă nu are acces la aceste informații;

- Autoritățile locale - prin aplicația PATRIMVEN - nu au acces la informațiile furnizate de către ANAF (conturi bancare, informații de la terți și cele de natură salarială);

- Sistemul bancar nu mai poate beneficia de informații privind veniturile realizate de persoanele fizice;

- La fel și angajații și cei care desfășoară activități independente (sunt solicitate adeverințe individuale);

- Informațiile furnizate către Institutul Național de Statistică sunt fragmentare;

- Funcționare defectuoasă a spațiului virtual privat, în relația cu contribuabilul".

Data Warehouse (DW) reprezintă un sistem informatic integrat de management al informațiilor al cărui scop, proprietăți, funcțiuni și destinație îl detașează și îl diferențiază de bazele de date (sistemele informatice) operative, menționează Gelu Diaconu.
Gelu Diaconu: "Istoria nefardată a ultimului an și jumatate din ANAF"

Gelu Diaconu a mai scris, pe pagina sa de Facebook:

"Când la începutul lui februarie 2016 afirmăm public că, urmare a incompetenței și/sau relei credințe a procurorilor aflați la ordinele Sistemului care mi-au fabricat un dosar la DNA, activitatea ANAF va fi paralizată, iar relaxarea fiscală compromisă, mulți au considerat afirmația mea ca fiind exhibarea unei frustrări a unui individ bolnav după funcție. Nici vorbă!

Numai un prost sadea se crede de neînlocuit! Eu știam de fapt că acei 25-30 de profesioniști pe care mă bazasem în tot demersul meu reformator profund vor fugi care încotro, speriați de ce li se poate întâmpla dacă continuă să își mai asume responsabilități. Apoi, scuzați-mi lipsa de modestie, nu sunt foarte mulți cei care să cunoască funcționarea în ansamblu a unui mecanism îngrozitor de complex: de unde s-a plecat în procesul de reformă, etapele acestuia, resursele avute la dispoziție (oamenii aici fiind de departe cea mai importantă resursă!), obiectivele de atins, etc.

Tot acest proces îl desfășuram concomitent cu o presiune formidabilă pe combaterea evaziunii. Colectarea a atins vârful în 2015 (primul an din istoria ANAF când s-a realizat în același timp cu o etapă de relaxare fiscală majoră o sumă mai mare față de anul anterior, de circa 3 miliarde euro și creșterea ponderii colectării în PIB).

Să recapitulăm ce s-a întâmplat de atunci. A trecut doar un an și jumătate!

- ponderea colectării în PIB a scăzut galopant. "Specialiștii" (aceiași deontologi care mă atacau vehement) pun acest proces doar pe seama relaxării fiscale, uitând de decalajul fiscal pe care îl avem față de media UE la aproape toate categoriile de impozite din cauza evaziunii;

- ținta de deficit în 2016 a fost compromisă nu numai de cheltuielile populiste ale PSD, ci și de proastă colectare. O problemă cu care nu nu va fi deloc de glumit mai ales în 2017 și 2018;

- unitatea de imprimerie rapidă (UIR) a fost închisă, iar ANAF s-a întors în evul mediu, angajații lipind milioane de plicuri cu hârtii xerografiate către contribuabili. A fost repornită după 8 luni, însă pierderile de venituri bugetare înregistrate fiind greu cuantificabile;

- fără mentenanță, resurse nucleare reînoite, certificări CNCAN, etc., rapiscanele din frontieră au devenit complet nefuncționale. (...). Adevărata infracțiune este neasigurarea fondurilor/achizițiilor de către conducerea ANAF și ea este stipulată explicit în lege;

- au blocat de facto programul cu Banca Mondială, de jure prelungindu-l cu doi ani și jumătate. Cu actuala conducere din ANAF vă dau scris că îl vor compromite total! Și consecințele vor fi dramatice, pentru România;

- au distrus reforma în administrarea marilor contribuabili și în zona prețurilor de transfer. Știți ce fac ei acum? Au alungat-o pe cea mai bună specialistă de la conducerea direcției de specialitate pentru ca să-i facă loc - prin "alunecare" - soției unui vicepreședinte la structura corespondentă de la mari contribuabili;

- au distrus neutralitatea Antifraudei, capacitatea ei operațională, cooperarea interinstituțională cu alte entități ale statului implicate în combaterea evaziunii".







Trei dintre băncile de la care am solicitat informații legate de subiect ne-au răspuns după cum urmează:

Garanti Bank:

"Blocajul platformei ANAF a avut un impact, motiv pentru care am decis să depunem eforturi suplimentare astfel încât acest lucru să nu se resimtă asupra clienților. Suntem în continuare alături de ei pentru a le oferi produse și servicii conform nevoilor specifice ale fiecăruia. Totodată, speram că platforma ANAF va redeveni activă cât de curând".

Raiffeisen Bank:

"Sunt afectate toate băncile. Se dau credite pe fluxul clasic, cu adeverință solicitați clientului, până când se va rezolva".

Bancpost:

"Folosim varianta care a funcționat până acum, în care clientul trebuie să vină cu adeverință de venit".


inapoi  
 
 
AnunutBursa.ro