Ziarul Bursa pe mobil
 
 
Ministru nou, directori noi, sistem vechi!
15.12.2016 - Cultură
OCTAVIAN DAN

Ministru nou, directori noi, sistem vechi!

Concursul pentru ocuparea posturilor de directori de unități de învățământ se va încheia, definitiv, cel puțin teoretic, vineri. Ultima etapă a concursului - validarea în consiliul de administrație al inspectoratului școlar a rezultatelor finale și transmiterea acestora la minister - este programată mâine, 16 decembrie, de anul viitor noii directori urmând să intre efectiv în "pâine". De la startul concursului s-au schimbat multe, au dispărut în bună măsură temele, au avut loc alegeri, iar până când noii directori vor prelua posturile, mai mult ca sigur vom avea un nou ministru al Educației, doar sistemul rămâne același.

"Istoricul" concursului merită să fie reamintit, opoziția la schimbare fiind una extraordinară. S-a încercat blocarea concursului printr-o inițiativă legislativă în Parlament, dar și reluarea unei probe, Colegiul Psihologilor din România contestând metodele de evaluare a candidaților. La sfârșitul lunii septembrie, ministrul Mircea Dumitru declara că inițiativa din Senat a unor lideri ai PSD, legată de amânarea concursurilor reprezintă o continuare a unei politici de subordonare a școlii intereselor de partid. În luna octombrie, după startul probei cu numărul doi, a interviului, membrii Colegiul Psihologilor din România au acuzat Ministerul Educației că a evaluat psihologic candidații pentru postul de director fără să aibă acest drept, încălcând Legea 213/2004. Conform Colegiului Psihologilor, testarea aptitudinilor cognitive și a competențelor manageriale este obiectul psihologiei muncii și organizaționale și pot fi făcute doar de profesioniști atestați. Ministerului Educației Naționale și Cercetării Științifice a răspuns imediat, susținând că toată controversa pleacă de la o idee falsă, testul nu reprezintă o evaluare psihologică. Nici evaluarea CV-ului nu a fost o etapă liniștită, a reușit să stârnească foarte multe controverse, transformate în contestații și chiar plângeri penale. Candidații au considerat că includerea în comisiile de evaluare a reprezentanților autorităților publice locale a reprezentat o mare greșeală, mulți dintre ei nu aveau abilitățile necesare efectuării unei astfel de sarcini sau, și mai grav, aveau simpatii evidente pentru un candidat sau altul. În perioada rezervată contestării rezultatelor obținute la proba de interviu din cadrul concursului pentru ocuparea funcțiilor de director și director adjunct din unitățile de învățământ preuniversitar, au fost înregistrate 281 de contestații. Cele mai multe contestații au fost depuse în județele Dolj (30) și Timiș (23), respectiv în Capitală (25). O altă doleanță a fost legată de deciziile de numire în funcție, mai exact de lipsa de rapiditate a acestora, existând suspiciunea că după alegeri și schimbarea Guvernului vor exista amânări menite să mențină cât mai mult în funcție pe actualii directori.

Elevii și profesorii așteaptă cu interes numirea noului ministru, mai exact sunt interesați să vadă care vor fi reformele pe care acesta le va propune, fiind știut că absolut toți miniștrii Educației din ultimii 26 de ani au avut câte o inițiativă în acest sens.

inapoi  
 
 
AnunutBursa.ro