Ziarul Bursa pe mobil
 
 
Educația, pe tobogan
13.06.2017 - Editorial
Cătălin Avramescu

Într-un editorial publicat săptămâna trecută am făcut o comparație între școala interbelică și aceea din zilele noastre. Într-un rând, în treacăt, am afirmat că una dintre cauzele declinului ar fi introducerea în programă unor materii stupide, precum Religia. Aceasta era o observație marginală în economia textului. Cu toate acestea, unii cititori par să fi fost hipnotizați de acele câteva cuvinte.

Așa că nu mă pot abține să nu denunț, încă o dată, prăbușirea educației. Primul motiv: chestiunile de opinie, între oameni civilizați, se constată. Punct. Nu te apuci să îi scoți ochii altuia că, de fapt, opinia ta este diferită și, desigur, singura legitimă. Este o lipsă de maniere să îl tot tragi de mânecă pe unul cu care nu ești de acord (repet: în chestiuni de opinie). Al doilea motiv. Textul era, totuși... despre cu totul alt subiect. Se mai face la școală ceva despre analiza de text? Probabil nu, pentru că altfel respectivii ar fi aflat că o cerință elementară a comentariului este să te menții la subiect. Este atât de simplu...

Cu toate acestea, este util că a fost pusă problema statutului Religiei, pentru că asta ne aduce la o temă importantă.

Haideți să începem de la un punct unde suntem de acord. Școala este la pământ. Am avut examen, zilele trecute. La facultate. Am descoperit studenți care nu știau... când s-a petrecut obscurul eveniment numit... Al Doilea Război Mondial... Etc. Lucruri pe care un școlar de clasa a VI-a se presupune că le știe. (Cel puțin pe vremea mea - acum admit că habar nu am care sunt standardele din liceu. Suspectez că nu mai există).

Cred că nu exagerez dacă spun că învățământul de cultură generală a primit o bombă de zece tone drept în cap. Este mort și îngropat. Să vedem acum ce s-a întâmplat.

Din câte știu, școlile nu au fost demolate. Clădirile există. Elevii intră în ele în fiecare zi lucrătoare. Profesorii vin la ore. Manualele se tipăresc. Nu s-a dat cu nicio substanță psihotropă. Rezultă, logic, că se petrece următorul lucru: în loc să stea să învețe, elevii fac altceva. Un ceva care le ocupă timpul. Un ceva care apare unora drept Educație, dar care stă în spatele căderii pe verticală a pregătirii lor (folosesc termenul "pregătire" într-un mod caritabil).

Să recapitulăm. Orice ar fi - repet, orice! - acel ceva predat la școală, trebuie să fii orb să nu observi că nu produce educație. Eventual produce altceva... Mușchi, bună-dispoziție, pietate, intuiție a Absolutului, ori bani sub saltea. Habar nu am și nici nu mă interesează. Subiectul vorbirii este Educația.

De aceea m-am referit la "materii stupide". Nu afirm, prin aceasta, că religia, credința, sunt stupide în sine (am și despre acest subiect opinii, dar acestea nu sunt exprimate aici și nici în editorialul de săptămâna trecută...). Tot ce afirm este că aceste feluri de a ocupa timpul au "dat chix" din punct de vedere al scopului fundamental al sistemului de Educație.

Să ne înțelegem. Nu am susținut niciodată că elevii nu trebuie să învețe despre religii și în special despre creștinism. Dimpotrivă. La cursurile mele mă refer adesea la istoria ideilor religioase. Problema este că exact asta nu se face la școală.

De unde știu? Păi... Chiar de la studenți (adică de la foști elevi). Dacă îi întrebi din Biblie (predau Istoria Gândirii Politice, o materie de neînțeles fără istoria creștinismului european), răspunsul standard este: "Am răsfoit-o, nu îmi aduc aminte nimic...". Este ironic, nu? Cele mai catehizate generații nu știu nimic despre Scriptură...

În școlile noastre se face de fapt altceva decât Religia înțeleasă ca un subiect de studiu riguros. Sub pretextul studierii Religiei și sub aparența introducerii în programă a unei materii de studiu, sunt aduși preoți pentru a face propagandă religioasă în favoarea organizației numite "Biserica Ortodoxă Română".

Ca cititori, putem să fim ortodocși habotnici, tătari sau calviniști - chiar nu contează pentru că aici nu discut credința omului. Chiar dacă am crede că mâine este Apocalipsa, asta nu are nimic de-a face cu tema editorialului nostru. Indiferent cât de justificată este credința unei biserici, ideea este clară: timpul pentru educație este deturnat în alte scopuri (nobile sau nu - nu mă pronunț aici).

Eu nu trebuie să demonstrez nimic. Vorba unui clasic: "Viața o dovedește!". În locul materiilor normale, predate normal, elevii ajung să facă altceva. Accentul este pus pe lifestyle, nu pe cunoaștere. Sport, discuții despre nevrozele zilei, istorii cu Cel de Sus etc. Lista e lungă.

Între materiile stupide includ și "Educația Civică". Altă "chiflă"... Consultați statisticile. Generațiile expuse acestei forme de a tăia frunză la câini exhibă cel mai pronunțat absenteism electoral din istoria politică a României.

Scopul socialiștilor a fost atins. Ei au dorit de la început distrugerea "culturii burgheze". Înainte de 1989, au încercat să o facă singuri. Nu prea le-a ieșit. După 1990 și-au luat aliați. De data asta, rezultatul este garantat. Vanghelie.

inapoi  
 
 
AnunutBursa.ro