Ziarul Bursa pe mobil
 
 
PLASAMENTE ALTERNATIVE
Milionul, ca unitate de măsură
10.03.2017 - Investiţii Personale
Marius Tița

Milionul, ca unitate de măsură

Erau multe subiecte ce ar fi meritat să fie abordate, am scris de piața mărțișoarelor, merita acum să scriem despre femeile creatoare de artă plastică și de femeile celebre ale pieței de artă sau chiar de ziua de astăzi a soției mele, primul cititor al articolului de față, dar noile milioane ale lui Ghenie ne obligă să îi dăm atenția actualității.

Pe scurt, la Londra s-au vândut mai multe lucrări de Adrian Ghenie, printre care și o pictură de 3.252.500 lire sterline. Au fost două ședințe de vânzări de artă contemporană, la celebra și fantastica Sotheby's, casa de licitații de artă. Este deja o formulă tradițională, licitațiile de artă contemporană de la Sotheby's se țin primăvara, vara și toamna, în două zile consecutive, una pe zi. Prima ședință este cea cu prețuri mari, a doua, cam cu același nume, merge pe prețuri mult mai mici care nu ajung nici măcar la suta de mii dar alminteri milioa-ne. Prima se ține seara, o minunată seară londoneză, a doua dimineața, când simți cum palpită construcția viitorului și urlă telefoanele a afacere. Licitațiile Sotheby's și Christie's de artă contemporană privesc spre succesul celor de impresionism și artă modernă, campaniile de la New York, din mai și din noiembrie, an de an, care dau nivelul și cursul pieței internaționale de artă, stabilește moda și schimbă recordurile. La Londra, licitațiile de artă contemporană au un aer local, european, la Paris este chiar o romanță, dar tot la New York este nebunia, pentru că acolo vin și americanii și cei de dincolo de Pacific.

În toamnă, de exemplu, Adrian Ghenie a participat doar la a doua licitație din setul ofertei de artă contemporană, la cea cu prețuri mici, nu și la prima din formula mai sus enuțată, fie că e vorba de ședința de la New York, din noiembrie, fie că ne referim la cea londoneză din octombrie trecut. Dar nici acele prețuri, primite pentru lucrări mai puțin importante, nu sunt mici, și nu numai în comparație cu cele de la noi. Astfel, la americani, a primit 75 de mii de dolari pentru un studiu cu colaj și acril iar la brexitezi a mers în des-creștere, de la 293 de mii de lire sterline pentru un ulei mic, 60 pe 60, din 2009, la 185 de mii pentru o "Fugă din Egipt" din 2008, tot în ulei pe pânză, apoi la un studiu, ați ghicit! în colaj și acrili, la 30 de mii. Ultima ofertă, "Empty", un ulei pe pânză, de un metru pe o jumătate de metru, evaluat la 50-70 de mii de lire sterline, nu s-a dat. În schimb, la 29 iunie, tot la Londra, o lucrare mare de Adrian Ghenie, "The Hunted", piesă Haunch of Venison, a primit 1.865.000 de lire sterline, de trei ori estimarea maximă. Iar "Selfportrait as a monkey", un ulei pe pânză mai mic, din 2011, a fost vândut cu 665 de mii, estimarea maximă sperând la 200 de mii de lire sterline. Celebra "The Sunflower in 1937" a fost vândută, cu 3,117 milioane de lire sterline.

Miercuri seara, la sediul din Londra, Sotheby's a avut o ofertă care a adunat 118 milioane de lire sterline. Vedeta a fost cutremuratorul "Eis-berg" de Gerhard Richter care, cu 17,71 de milioane de lire britanice, a adus o zecime din bilanț. Culmea e că nu această pictură de-a dreptul ireală a figurat pe coperta catalogului ci Adrian Ghenie Himself, dar sub formă de Darwin, pictură adjudecată cu fix 3.252.500 de lire. Subiectul este emblematic și venețian, pentru tânărul artist, iar pictura provine direct din anul creației și de la expoziția pe care a avut-o Adrian Ghenie, în acel an, la regretata Haunch of Venison. Celebra galerie a avut o viață destul de scurtă, vreo 11 ani, contopindu-se în Christie's care, oricum, o poseda de jumătate din existență. Haunch of Venison a avut mai multe subsidiare care lucrau sub acest nume, inclusiv la New York și Berlin. De la cea din Zurich, de exemplu, a pornit "Memories", lucrare din 2007 care amintește de lada de lemn învechit, realist și fin redată în pictura "Empty". Și soarta lor a fost identică, nici "Memories" nu s-a vândut.

Vânzarea de ieri toată ziua a oferit și trei lucrări de Adrian Ghenie. Prima este tot din genul "autoportret ca...", în rolul lui Darwin fiind Hitler. Premieră este doar apariția sinistrului personaj dar subalternii aces-tuia, cum poate fi considerat medicul-criminal Mengele, au figurat, cu succes remarcabil în picturile lui Ghenie vândute cu mare răsunet. În 2013, portretul "Dr. Mengele 2" s-a dat, la Sotheby's, cu aproape 100 de mii de lire sterline în timp ce, anul trecut, Christie's l-a dat pe "Dr. Mangele" pur și simplu, cu 400 de mii de lire. Acum, pentru schița "Study for self-portrait as Hitler" s-a obținut 12,5 mii de lire sterline, deși lucrarea efectivă nu știu să existe sau să o fi văzut. Compoziția, însă, ne arată că ar fi fost posibilă sau a fost și în plan, doar că la un moment dat tânărul din cunoscutul fotoliu, cunos-cut inclusiv din autoportretul darwinian vândut miercuri, a luat altă identitate, mai puțin controversată ca liderul maxim al nazismului.

Această oferta anterioară este, după cum am dezvăluit deja, o schiță, și tot așa este și următoarea, acril și colaj pentru edificarea lucrării de aproape 2 milioane "The Hunted". Tot colaj și acril, dar estimarea și prețul de adjudecare au fost mai mari decât la precedenta. Estimarea a evoluat între 12 și 18 mii, adjudecarea s-a oprit la 20 de mii de lire sterline.

A treia ofertă, care ni se pare cunoscută, e "Mormântul lui Stalin", ulei în griuri din 2007. Atmosfera este cea din "Empty" și "Memories", interesantă și originală, "Stalin's Tomb" fiind de fapt o scenă cu vântul iernii rusești alergând zăpada rară de pe o dală de piatră. Ieri, la "Contemporary Art Day Auction" de la Sotheby's, "Stalin's Tomb" nu s-a vândut. Ieri nu s-a vândut dar s-a dat în ședința Sotheby's din 26 iunie trecut, cu 75 de mii de lire. Estimarea era aceeași ca acum mai bine de o jumătate de an, în ambele licitații apare ca provenind dintr-o colecție privată iar aparatul critic este dat de două citate diferite din același interviu acordat de artist în martie 2013.

Dar Ghenie am avut și la Christie's, cea de a doua casă londoneză de licitații cu un sfert de mileniu de activitate. Și tot în licitații dedicate artei contemporane, una seara, cu prețuri mari, alta dimineața, pe stomacul gol. La 1,8 milioane de lire pentru un inedit "The Hunter (Study for Kaiser Wilhelm Institute)" nu poate fi vorba decât de ședința de seara, cea de milioane. Unul dintre celebrele studii pentru "Pie Fight" s-a dat și el în aceeași ședință, nu cu 425 de mii de lire sterline ci cu aproape o jumătate de milion. Că doar am stabilit că acolo milionul este unitatea de măsură.

inapoi  
 
 
AnunutBursa.ro