Ziarul Bursa pe mobil
 
 
PLASAMENTE ALTERNATIVE
Tehnica și estetica recordului de piață
26.05.2017 - Investiţii Personale
MARIUS TIȚA

Tehnica și estetica recordului de piață

Posibila depășire de record de piață românească de artă nu a avut loc. Era așteptată să se petreacă miercuri, la licitația Goldart de "capodopere românești din colecții particulare". Estimarea obiectului purtător al speranțelor a beneficiat de un interval extrem de generos, între 220 de mii și 350 de mii. Deși licitația pornește de sub estimarea minimă, cea maximă, de 350 de mii, ne dădea speranțe că se va ajunge acolo, ceea ce ar fi însemnat un nou record al peisajului românesc al licitațiilor de obiecte de artă și de colecție.

"Nimfă dormind" de Grigorescu este una dintre cele mai îndrăznețe picturi ale meșterului, tocmai prin decența unduirilor de spate pe care ni le oferă. Și lui Grigorescu i-a plăcut, târziu fiind de acord să o vândă, și nu oricui, ci bancherului Ernest Edmond Goodwin. Vlahuță își amintea cum artistul a venit dimineața devreme la galerie ca să pună semnul de vândut pe o serie de lucrări pe care nu voia pur și simplu să le lase să plece. Printre ele se afla și "regina licitațiilor" de azi. Și, iată, practica de a pseudovinde o lucrare pe care vrei să o păstrezi nu este deloc nouă. Nouă este ideea absurdă de a trece prețuri zdrobitoare la lucrări pe care nu le-ai da sau ai face asta cu greu. Cine vede aceste prețuri nu va înțelege micul atașament al autorului pygmalionizat de propria creație, ci va crede că artistul a luat-o razna și se crede deja scăpat din panteonul marilor vânzări sau reîncarnarea lui Ghenie împănat cu Bacon, mai exact cu cota de piață a lui Francis Bacon.

"Nimfă dormind" a fost prezentată în a doua personală a lui Grigorescu, cea din 1887, de la Palatul Eforiei. După moartea pictorului, și probabil cea din 1910 a bancherului-colecționar, lucrarea a fost expusă cu o bucată serioasă de pădure de smarald, partea din stânga, dată pe după șasiu. Ulterior a fost refăcută în forma sa inițială. De-a lungul timpului imaginea sa a fost publicată de mai multe ori și chiar cu titluri diferite.

În iunie 2011, "Nimfă dormind" apare în licitația de vară a Artmark. Ca și acum la Goldart, se exprimă convingerea că are destul potențial ca să spargă recordul de piață din acele vremuri. În 3 minute urcă de la 100 de mii la 220, preț la care este adjudecată. După 6 ani, prețul de adjudecare ajunge estimarea minimă la o nouă licitație în care pictura își exercită potențialul de spărgătoare de recorduri.

Interesantă este și viața post prima vânzare a "Nimfei". Casa care a vândut-o, Artmark, avea atunci o politică interesantă, aceea de a intermedia expunerea achizițiilor vedetă în spații de prestigiu muzeal. Cumpărătoarea australiană de atunci a fost de acord și ea să o expună, pentru un an, la Baia Mare, la redutabilul Muzeu Județean de Artă "Centrul Artistic Baia Mare". Este cel mai lung an ever, în 2017 pictura venind la vânzare direct din custodia băimăreană. Între timp, "Nimfă dormind" a fost expusă la prima ediție a Art Safari, cea din 2014, numită și "La cort". Desigur, pe simeza băimăreană din colțul muzeelor, lansat atunci ca un element caracteristic fenomenului Art Safari.

Nevânzarea "Nimfei" a lăsat recordul în ograda Artmarkului, unde poposise nu demult, în decembrie trecut. Atunci, pictura "Țărăncuțe", aka "De la fântână", a fost adjudecată cu 320 de mii de euro, aducând Artmarkului recordul mult așteptat al pieței românești, fix la aniversarea de 8 ani. Estimarea piesei, de 90-160 de mii, nu anunța doborârea recordului, după atâtea alte încercări. În general, concepțiile moderne încearcă să evite ancorarea imaginii pieței românești de Grigorescu dar, până la urmă, acolo e și specificul și forța.

Timp de trei ani și jumătate, recordul pieței românești de artă a fost deținut, suprinzător, de casa Goldart. Aflată atunci sub comanda soților Luminița și Alexandru Ghilduș, Goldart a reușit o licitație de excepție, un adevărat moment cultural dedicat lui Luchian, în care am avut amintiri, istorie, pictură și film. Și o pictură superbă, "Două fete", care s-a vândut cu 300 de mii de euro, record al pieței românești din 25 aprilie 2013 până în 20 decembrie 2016. Superba piesă este expusă în aceste zile la Art Safari 4, în cadrul simezei de muzeu și colecție "Luchian și independenții". Tot acolo, cu extnesie pe autobuzele bucureștene, îl vedem și pe "Pierrot", portretul de Luchian vândut tot de Goldart, în 2011, cu 125 de mii de lei. Pictura a trecut în colecția Lucian Pop, ocazie cu care a fost expusă inclusiv la Brukenthal. Este pe locul doi în topul reușitelor Goldart, la mare distanță de Luchianele de 300 de mii de euro.

Statistica ne spune că nu Grigorescu domină vârfurile vânzărilor de artă de la noi. Este cel mai cunoscut artist, pentru unii chiar singurul, este esențial pentru arta noastră, este vechi și bun, dar în ultimul deceniu a pierdut teren pe piață. În topul Goldart, primul Grigorescu vine pe locul 8. La Artmark, următorul Grigorescu după spărgătorul de recorduri vine pe locul 3 și atât. Și niciun car cu boi în topuri! Grigorescul de pe trei, de la Artmark, este "Țărăncuță odihnindu-se", vândută în anul de grație 2011 cu 270 de mii de euro. La vremea respectivă era cel mai mare preț al pieței românești, un semn, probabil, că Artmark face treabă bună cu Grigorescu. Anterior, recordul era deținut de "Cârciumă la Rucăr", de Grigorescu, adjudecat la Artmark, în martie 2011, cu 230 de mii. A fost o vânzare de pomină pentru că tot atunci, în aceeași ședință, vechiul record de piață, de 175 de mii, a fost depășit de două ori, de "Cărciumă", dar și de "La marginea pădurii", tot de Grigorescu, care a primit 200 de mii. De Grigorescu era și "Păstorița" care primise 175 de mii la Artmark, în decembrie 2010, și a fost regina pieței de artă de la noi pentru doar 3 luni. Provenea din colecția Vasile Stoica, în care se aflau mai multe opere deosebite. De altfel, la toate licitațiile de artă în care au fost doborâte recordurile vechi și stabilite unele noi, cele de la Artmark sau de la Goldart, au fost propuse piese legendare, lucrări de artă de excepție care poate nu ajung la niveluri record ale pieței, dar le doboară pe cele de autor și de preferință ale publicului.

De multe ori, publicul are preferințe ce nu se regăsesc în topuri, în timp ce puțini își amintesc de recordul actual sau de unele mai vechi. În mod cu totul subiectiv, aș susține că fetele lui Luchian au rămas în suflet, deși nu mai sunt pe primul loc al statisticii. "Aișe", a lui Ressu, vândută cu 160 de mii de euro în 2009, nu mai este de mult cea mai scumpă pictură de la noi, dar este recunoscută drept cel mai frumos nud ce a apărut în licitațiile noastre. Și în prima ediție a Art Safari, în 2014, la galerii, și nu la muzee. Mai sunt la suflet nebuniile avangardiste și lucrările lui Pallady, florile de orice fel ale lui Luchian, anumite lucrări dintre cele multe semnate Tonitza, peisajele cu oameni ale lui Petrașcu, Balcicuri și mai nimic, cu excepția numelui, de la contemporani.

inapoi  
 
 
AnunutBursa.ro