TURISMUL, ZDRUNCINAT DE UN NOU FALIMENT

Cea mai veche agenţie de turism din lume nu şi-a mai găsit salvarea

24 sep. Internaţional
Adelina Toader
Cea mai veche agenţie de turism din lume nu şi-a mai găsit salvarea

ANAT: Analizăm dacă sunt şi români afectaţi  

Costul operaţiunilor de repatriere a celor peste 150.000 de turişti britanici se ridică la aproximativ 100 milioane lire sterline

Speculatorii vor câştiga până la 250 milioane de dolari din falimentul agenţiei

Agenţia de turism din Marea Britanie, Thomas Cook Group, cea mai veche din lume, s-a prăbuşit sub datorii, după ce discuţiile cu creditorii au eşuat, forţând guvernul britanic să acopere avioane pentru a aduce acasă peste 150.000 din clienţii furnizorului de turism.

Operatorul, aflat de 178 de ani pe piaţă, şi-a depus insolvenţa ieri, după ce discuţiile de strângere de fonduri cu investitori conduşi de Fosun Tourism Group din China au eşuat, potrivit Bloomberg.

Compania înfiinţată în anul 1841 se lupta pentru supravieţuire după ce creditorii ameninţaseră că se vor retrage dintr-un acord de salvare care a fost negociat timp de mai multe luni. Afectat de datoriile mari, competiţia online şi incertitudinea geopolitică, Thomas Cook avea nevoie de finanţări suplimentare în valoare de 200 milioane de lire sterline (227 milioane euro), pe lângă pachetul de 900 milioane lire sterline convenit deja, pentru a evita falimentul.

Toate rezervările, zborurile şi tururile de pachete au fost anulate, provocând haos pentru călători. Guvernul britanic a anunţat că va acţiona pentru returnarea turiştilor în următoarele două săptămâni, fără costuri în ceea ce a numit "cea mai mare repatriere din istorie pe timp de pace".

Tranzacţionarea acţiunilor lui Thomas Cook a fost suspendată la Londra, iar obligaţiunile sale au scăzut cu 72%.

Acţiunile rivalului german TUI AG au crescut cu până la 11%, în timp ce acţiunile IAG, Easyjet Plc şi Ryanair Holdings Plc ale companiei British Airways au obţinut un impuls din perspectiva zborurilor de pasageri blocaţi, pe cheltuiala guvernului britanic, precum şi rezervările crescute.

Condor, compania aeriană germană a lui Thomas Cook, a declarat că va menţine zborurile care operează şi a solicitat un împrumut de la guvernul german. Turoperatorul german a spus că sună "opţiunile finale" şi a avertizat că ar trebui să depună şi dosar pentru insolvenţă.

Colapsul Thomas Cook reprezintă o altă lovitură pentru sectorul turistic european, la doar câteva luni de la falimentul companiei aeriene islandeze, Wow Air. Transportatorul şi-a închis operaţiunile din martie din cauza lipsei de finanţare, lăsând 2.700 de pasageri blocaţi şi afectând economia ţării. În urmă cu doi ani, Monarch Airlines, un alt transportator din Marea Britanie, care a încercat fără succes să treacă de la charter la operaţiuni programate cu costuri reduse, s-a prăbuşit.

Fosun Tourism Group a afirmat, luni, într-o declaraţie, că a fost "dezamăgit" că Thomas Cook nu a putut găsi o soluţie. Acţiunile sale au scăzut cu 5,5% în Hong Kong.

"Fosun confirmă faptul că poziţia sa a rămas neschimbată pe parcursul procesului, dar, din păcate, alţi factori s-au schimbat", a spus compania.

Ultima ofertă de salvare a propus schimbarea datoriei existente în acţiuni, lăsând Fosun să deţină majoritatea activităţii de turism a lui Thomas Cook, în timp ce creditorii şi-ar fi controlat companiile aeriene. Compania avea aproape două miliarde de lire sterline la 31 martie, conform datelor compilate de Bloomberg.

Primul ministru Boris Johnson a apărat decizia de a refuza o salvare guvernamentală care a spus că a fost solicitată, în valoare de aproximativ 150 de milioane de lire sterline.

"Aceasta marchează o zi profund tristă pentru compania care a fost pionieră în vacanţele de pachete şi a făcut posibilă călătoria pentru milioane de oameni din întreaga lume", a declarat luni CEO-ul Fankhauser.

Thomas Cook realiza o cifră de afaceri de aproximativ 10 miliarde lire sterline (11,32 miliarde euro) pe an. De mai mulţi ani însă compania era afectată de o concurenţă acerbă între tour-operatori şi un mediu economic incert în special în Marea Britanie, în contextul Brexitului şi deprecierii lirei. Grupul Thomas Cook are o povară a datoriilor de 1,7 miliarde lire sterline şi întâlnirea cu creditorii era decisivă pentru o companie care are 19 milioane de clienţi pe an în 16 ţări.

O directivă europeană îi protejează pe turişti de falimentul Thomas Cook

Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism din România (ANAT) analizează dacă există şi turişti români printre cei afectaţi de această situaţie.

În Marea Britanie, în pofida Brexitului care ar urma să aibă loc în aproximativ o lună, o directivă europeană îi protejează pe turişti de falimentul Thomas Cook. Directiva se aplică sub numele garanţiei ATOL (Air Travel Trust Fund) care intră în funcţiune odată cu falimentul Thomas Cook şi cu repatrierea a 150.000 de turişti britanici de către Autoritatea aeronautică civilă din Marea Britanie (CAA), transmite AFP, potrivit Agerpres.

Acest sistem este gestionat de CAA şi se aplică pentru turiştii care au cumpărat un sejur turistic, inclusiv zborurile cu avionul şi şederea la hotel. Turiştii aflaţi deja în vacanţă îşi vor putea termina sejurul şi apoi să se întoarcă normal acasă, prin intermediul altor companii. Cei care nu au plecat încă în vacanţă vor beneficia de o rambursare sau de o altă ofertă de vacanţă.

"Sute de mii de turişti vor fi îngrijoraţi însă vestea bună este că graţie protecţiei oferite de ATOL ei vor fi aduşi acasă fără cheltuieli suplimentare", a explicat asociaţia pentru protecţia consumatorilor Which.

Ministerul britanic al Transporturilor a evaluat costul operaţiunilor de repatriere a turiştilor britanici la aproximativ 100 milioane de lire sterline (113 milioane euro).

În schimb, garanţia ATOL nu acoperă cheltuielile conexe şi nici achiziţionarea doar a biletelor de avion. Călătorii care şi-au cumpărat doar bilete de avion de la Thomas Cook nu vor fi acoperiţi de ATOL, dar pot să se îndrepte spre furnizorii de cărţi de credit sau asigurători pentru a obţine o rambursare.

Autorităţile de pe Downing Street au subliniat însă că având în vedere circumstanţele, călătorii care urmau să se întoarcă în Marea Britanie vor fi repatriaţi fără cheltuieli suplimentare, indiferent de naţionalitatea lor sau dacă sunt sau nu protejaţi de ATOL.

Introdusă în 1973, garanţia ATOL protejează aproximativ 20 de milioane de turişti britanici în fiecare an. Acest fond de protecţie este finanţat printr-un comision de 2,50 lire sterline perceput pentru fiecare voiaj.

Această garanţie a mai fost utilizată în urmă cu doi ani cu prilejul falimentului companiei aeriene Monarch, însă de data aceasta amploarea operaţiunilor de repatriere va fi mult mai mare.

Directiva europeană privind călătoriile turistice (Package travel directive) se aplică şi celorlalte state din UE care vor beneficia de garanţii sau fonduri de rambursare locale.

În România, Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism (ANAT) a cerut o informare tuturor membrilor săi, pentru a stabili cu exactitate dacă exis­tă vreun turist român afectat de aceas­tă situaţie, a declarat pentru Agerpres, Nicolae Demetriade, preşedintele asociaţiei. "Răspunsurile vor veni probabil mâine (marţi, n.r.)", a adăugat el.

Falimentul Thomas Cook - "tsunami'' pentru Grecia

Falimentul touroperatorului britanic Thomas Cook, care a lăsat zeci de mii de turişti blocaţi în regiunea Mării Mediterane, va avea un impact pe termen lung asupra sectorului turistic din Grecia, au declarat pentru DPA o serie de oficiali greci, potrivit Agerpres.

Aproximativ 50.000 de turişti, în principal turişti britanici, au rămas blocaţi în Grecia, în principal pe insule, a declarat ministrul elen al Turis­mului, Charis Theocharis pentru pos­tul de televiziune Skai, adăugând că în prezent sunt luate măsuri împreună cu autorităţile britanice pentru a-i repatria pe turişti. "Vom avea 22.000 de clienţi ai Thomas Cook care vor pleca în zilele următoare", a spus Theocharis.

Aproape jumătate din turiştii Thomas Cook sunt blocaţi în Creta, cea mai mare şi mai sudică insulă din Grecia. Proprietarii de hoteluri au fost instruiţi să-i sfătuiască pe clienţi să nu se grăbească spre aeroporturi, a informat Skai.

"Principala noastră prioritate este să îi ajutăm să ajungă acasă", a mai spus oficialul care a dorit să îşi păstreze anonimatul.

Hotelierii greci sunt îngrijoraţi când vine vorba de plăţile datorate de Thomas Cook.

"Vor fi consecinţe", a spus Charis Theocharis, adăugând că Ministerul Turismului din Grecia lucrează la un plan pentru compensarea pierderilor financiare.

"Este un cutremur de magnitudinea 7 grade iar tsunami-ul abia urmea­ză", a declarat preşedintele agenţiilor de turism din insula Creta, Michalis Vlatakis. Potrivit acestuia, Thomas Cook avea contracte cu aproximativ 70% din toate hotelurile din insula Creta iar numai în acest an touroperatorul britanic a adus 400.000 de turişti în Creta, dintre care 20.000 sunt în continuare pe insulă.

La rândul său, preşedintele Federaţiei hotelierilor din Grecia, Grigoris Tassios, a spus că falimentul Thomas Cook va da o lovitură serioasă hotelierilor, în condiţiile în care multe pachete de vacanţe nu au fost plătite în avans. "Situaţia este dificilă. Nu afectează numai turişti britanici, dar şi de alte naţionalităţi", a spus Grigoris Tassios.

Potrivit acestuia, multe hoteluri se aşteaptă să înregistreze pierderi de pe urma pachetelor de vacanţă din ultimele două luni, ceea ce înseamnă "multe milioane de euro". "Până în data de 15 octombrie aveam un grad mare de ocupare, astfel că vom suferi pierderi şi de pe acest segment", a apreciat Tassios.

Grecia este puternic dependentă de turism, sector care generează 23% din Produsul Intern Brut al Greciei. Anul trecut, Grecia a înregistrat un număr record de 33 milioane de turişti.

În paralel, Ministerele de Finanţe şi de Turism din Turcia au anunţat că lucrează la un pachet de sprijin financiar pentru companiile locale afectate de falimentul touroperatorului britanic Thomas Cook. Potrivit unui mesaj publicat pe contul de Twitter al Ministerului Turismului din Turcia, un număr de 21.033 de clienţi ai Thomas Cook sunt în prezent în vacanţă în Turcia. Ministerul Turismului mai informează că pachetul de sprijinire a firmelor locale va fi pus în aplicare în cel mai scurt timp posibil.

250 de milioane de dolari, câştig pentru Sona Asset Management şi XAIA Investment GmbH de pe urma falimentului Thomas Cook

Nu toată lumea a pierdut odată cu prăbuşirea Thomas Cook Group, care a pus în pericol 21.000 de locuri de muncă şi a abandonat călătorii în întreaga lume.

Speculatorii, inclusiv Sona Asset Management şi XAIA Investment GmbH, câştigă până la 250 de milioane de dolari din faliment.

Au investit în instrumente derivate care aduc bani atunci când o companie eşuează. Soarta acestor titluri a fost în centrul luptei dacă Thomas Cook va trăi sau nu, conform Bloomberg.

Thomas Cook va fi ultimul dintre mai multe plăţi mari în acest an pentru fondurile speculative şi comercianţii care au cumpărat aceste aşa-numite swap-uri de credit-default. Lista include retailerul american de modă New Look şi Rallye SA, părintele lanţului de supermarketuri franceze Casino Guichard-Perrachon SA. Mai multe vor urma pentru că economia Europei încetineşte şi un număr tot mai mare de companii sunt supuse stresului.

Lufthansa nu intenţionează să achiziţioneze touroperatorul britanic Thomas Cook, aflat în faliment, au declarat ieri reprezentanţii operatorului aerian german pentru publicaţia Die Welt, transmite Reuters, potrivit Agerpres.

Lufthansa nu exclude o ofertă pentru Condor, compania aeriană germană care este o subsidiară a grupului Thomas Cook.

În mai, Carsten Spohr, şeful Lufthansa, şi-a exprimat interesul pentru preluarea unei participaţii în Condor, dar a renunţat la aceste planuri după ce grupul chinez Fosun a achiziţionat acţiuni la Thomas Cook.

Condor operează un număr ridicat de curse aeriene de la firma mamă, a precizat Die Welt, iar fără acea sursă de rezervări este o ţintă de preluare mai puţin atractivă.

Luni, Thomas Cook a anunţat că aproximativ 140.000 de persoane călătoresc prin intermediul subsidiarei sale din Germania şi încă 21.000 au rezervări pentru a pleca luni şi marţi.

Un oficial guvernamental de la Berlin a declarat că asigurarea obligatorie ar trebui să acopere costurile de repatriere pentru majoritatea turiştilor germani care sunt afectaţi de colapsul Thomas Cook.

Luni, Condor a cerut Executivului german un credit punte, şi a dat asigurări că va continua să opereze în pofida falimentului firmei mamă.

Sindicatul german Verdi a precizat că sprijină solicitarea.

"Trebuie făcut tot posibilul pentru a salva Condor şi locurile sale de muncă", a afirmat Christine Behle, membru al Board-ului Verdi, adăugând că firma este profitabilă şi este un brand în care oamenii au încredere. Condor are aproximativ 4.500 de angajaţi.

Un purtător de cuvânt al Asociaţiei aeronautice din Germania (BDL) a explicat că, atât timp cât Condor operează în condiţii normale, nu este necesar un program major de repatrieri în Germania.

Landul Hesse, unde este sediul Condor, şi-a exprimat disponibilitatea de a sprijini solicitarea operatorului aerian pentru un împrumut punte.


Opinia cititorului

Articole din aceeaşi secţiune

Internaţional

Amazon îl acuză pe Donald Trump de pierderea unui contract estimat la 10 miliarde de dolari
10 dec. I.L.


Wall Street a închis în teritoriul negativ
10 dec. I.L.


LA MIJLOCUL ŞEDINŢEI,Bursele asiatice erau în teritoriu negativ
10 dec. I.L.


BURSELE DIN LUMETullow Oil pune pe scădere bursele europene
10 dec. A.V.


ANALIZĂ REUTERS:Aramco: Oferta publică iniţială care a reuşit şi a eşuat
10 dec. V.D.


Miss Univers vine din Africa de Sud
10 dec.


ANUL VIITOR Lufthansa iese din acţionariatul diviziei de catering
10 dec. A.V.


Sanofi preia Synthorx pe 2,5 miliarde de dolari
10 dec. ALINA VASIESCU


DIN CAUZA PERSPECTIVELOR NEGATIVEBăncile europene reduc 60.000 de locuri de muncă
10 dec. A.V.


Bursele europene au închis negativ
09 dec. I.L.





<<
Back
Accesează
versiunea desktop

Copyright MetaRing © 2003-2019.
Toate drepturile rezervate.

Legea copyright-ului şi tratatele internaţionale protejează acest site. Nimic din acest site ori din site-urile afiliate nu poate fi reprodus sub nici o formă şi în nici un fel fără permisiunea în prealabil scrisă de la Grupul de Presă BURSA.