COTAR:

Încasări din RCA de 3,97 miliarde de lei şi plăţi de 1,66 miliarde de lei înseamnnă "pierdere" şi necesitatea creşterii preţului RCA 7

01 mar. 10:07 Comunicate de presă
Încasări din RCA de 3,97 miliarde de lei şi plăţi de 1,66 miliarde de lei înseamnnă "pierdere" şi necesitatea creşterii preţului RCA

Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (C.O.T.A.R.) a transmis Guvernului şi Parlamentului un memoriu prin care răspunde la trei întrebări esenţiale pentru 8 milioane de şoferi şi unor instituţii care de 30 de ani nu şi-au îndeplinit atribuţiile, conform unui comunicat remis redacţiei.

Principalul efect al restricţiilor de anul trecut a fost reducerea semnificativă a circulaţiei pe drumurile publice şi a numărului de accidente rutiere. Primele de asigurare RCA sunt achitate anticipat şi integral, asiguratorii nefiind obligaţi de lege să restituie banii, astfel încât au rămas cu un surplus de cel puţin 20% din sumele încasate penntru perioada în care a fost instituită starea de urgenţă. Industria de asigurări a prosperat în pandemie, înregistrând o scădere accentuată a numărului dosarelor de daună.

Dacă în anul 2019 numărul dosarelor de daună RCA a fost de aproximativ 393.000, în anul 2020 nu a depăşit 300.000 - cu aproape 100.000 mai puţine (echivalentul unui trimestru). Există doi factori principali care determină preţul RCA: frecvenţa daunei (numărul de accidente raportate la numărul de poliţe anualizate) şi severitatea daunei (valoarea medie a despăgubirii). În trimestrul III al anului 2020, dauna medie RCA a fost de 5.532 lei, aşa cum rezultă din ultima raportare a ASF. Care a fost valoarea totală a despăgubirilor ce ar fi trebuit achitate de către asiguratorii RCA, în anul 2020, în urma determinării valorii daunei medii?

300 000 de dosare de daună deschise în anul 2020 x 5.532 lei dauna medie RCA = > 1.659.600.000 lei care reprezintă despăgubirile ce ar fi trebuit achitate de către piaţa de asigurări RCA, în 2020, pentru poliţele emise în acelaşi an.

În comunicatul ASF din 11 februarie 2021 se menţionează că asiguratorii au încasat în anul 2020, doar din poliţele RCA, suma de 3,97 miliarde de lei, cu 5% mai mult faţă de anul anterior. Un simplu calcul aritmetic ne arată că la 3.970.000.000 lei încasaţi din poliţele RCA, asiguratorii ar fi trebuit să achitate daune în valoare de 1.659.600.000 lei. Există o diferenţă de 2.310.400.000 lei între sumele încasate şi despăgubirile plătite.

"Din raportările ASF aflăm că, în realitate, lucrurile sunt cu mult mai grave. Mai puţin de jumătate din dosarele de daună sunt achitate în termenul legal. Procentul de dosare de daune achitate în termen scade de la trimestru la trimestru, în condiţiile în care numărul de dosare de daună a scăzut considerabil anul trecut. Cu toate acestea, preţul RCA continuă să crească artificial", a declarat Vasile Ştefănescu, Preşedinte COTAR.

În trimestrul III al anului 2020 (ultima raportare transmisă de ASF) au fost avizate 86.429 dosare de daună, dintre care asiguratorii au achitat 40.584, rămânând alte 44.735 (51,76% din totalul dosarelor avizate) neachitate. Termenul legal de plată este de 10 zile, iar perioada de transmitere a raportărilor către ASF este de 45 de zile, termen suficient ca asiguratorii să achite toate dosarele de daună în termenul legal. Asta înseamnă că asiguratorii au achitat, în mod real, sub 50% din totalul dosarelor de daună în termenul legal. Nu trebuie uitat faptul că aproape 80% din piaţa RCA din România este deţinută de două societăţi, acestea fiind şi cele sancţionate de ASF, în anii precedenţi, pentru neachitarea la timp a daunelor.

O variantă mai simplă de calcul relevă faptul că cele aproape 100.000 de dosare de daună avizate în 2020, mai puţine faţă de aceeaşi perioadă de raportare a anului 2019, au generat plăţi de daune mai mici cu 553 milioane lei (aproximativ 115 milioane de euro). Pe cale de consecinţă, 80% din această sumă a rămas în buzunarele celor două societăţi de asigurare care deţin această cotă de piaţă. În mod paradoxal, acest lucru nu a dus la îmbunătăţirea conduitei celor două companii în privinţa plăţii daunelor ci, din contră, asiguratorii au inventat noi pretexte pentru a refuza să-şi exercite obligaţiile de plată.

Conform sursei citate, "în acest fel a ieşit la iveală şi adevărul din spatele declaraţiilor trunchiate şi al raportărilor publice care conţin în mod deliberat informaţii incomplete:

De ce a crescut preţul RCA în ultimele luni, deşi a scăzut semnificativ numărului de accidente?

Răspuns: Pentru că statul le permite asiguratorilor să facă asta.

Ce se întâmplă, în mod real, cu banii strânşi de societăţile de asigurări, din poliţele RCA?

Răspuns: O mică parte se alocă pentru plata daunelor, restul de bani pleacă din ţară, prin dosarul preţurilor de transfer (contracte de reasigurare fictive, contracte de consultant, contracte de prestări servicii IT, etc);

Sunt firmele de asigurări din România "pe pierdere", aşa cum susţin public, de 30 de ani?

Răspuns: NU, dar statul le permite să figureze, în permanenţă, ca fiind pe pierdere."

Memoriul a fost transmis către Ministrul Finanţelor, Dl. Alexandru Nazare, Comisiei pentru buget, finanţe, activitate bancară şi piaţa de capital, respectiv Comisiei economice, industrii şi servicii ale Senatului, precum şi Comisiei pentru politică economică, reformă şi privatizare, respectiv Comisiei pentru buget, finanţe şi bănci din cadrul Camerei Deputaţilor.

Citeşte şi

Opinia cititorului: 7
1.   Dormi liniștit, piața de asigurari este
mesaj trimis de Marcu în data de 01.03.2021, 10:50

E normal sa se crească prețul RCA indiferent dacă scade numărul de accidente. Cu cât creste prețul, cu atât mai mult creste procentul redirecționat de asiguratori către ASF.

Salariile alea de zeci de mii de euro pentru catastrofele din consiliul ASF nu trebuie plătite de undeva? 

Nicu Marcu este cel mai bun președinte pe care l-a avut ASF-ul. Bun pentru firmele de asigurari.

2.   fără titlu
mesaj trimis de anonim în data de 01.03.2021, 10:55

prost e ala care da , nu cel care cere . asteptati sa li se faca mila de voi ? daca , da , atunci mai asteptati !

3.   Nu mai deranjanți ASF ul!
mesaj trimis de Valentin Ionescu în data de 01.03.2021, 11:01

Noi, cei din ASF, ne pi*sam pe asigurații din România! Nu va convine? Mucles, ca noi suntem PSD și ALDE, iar PNL nu are curaj sa ne facă absolut nimic. Fraierilor!

4.   8 milioane de prosti plătesc RCA
mesaj trimis de Rosu în data de 01.03.2021, 12:12

Ca sa sintetizăm: numărul de accidente a scăzut cu 100 000 și prețul RCA creste?

Alo? ASF? Nicu Marcu? Doina Dascălu? Cristi Rosu? E bine cu salariile de 12000 de euro/luna? 

4.1.   fără titlu (răspuns la opinia nr. 4)
mesaj trimis de Negru în data de 01.03.2021, 12:54

Este bine. Mai ales dacă te-ai dus la ASF doar pentru bani. Ce știe Dascălu despre asigurari? Nimic. Nimic nu știa nici când a fost numita, a ocupat locul unuia care ar fi putut sa facă ceva ca profesionist. La fel și Marcu. Zero vârât. Doi contabili de la Curtea de conturi care habar nu au asigurari.Roșu e var cu Dragnea, el chiar nu trebuie sa știe nimic.

4.2.   fără titlu (răspuns la opinia nr. 4.1)
mesaj trimis de anonim în data de 01.03.2021, 12:56

Dar nulitatea Ionescu Valentin? L-a numit Marcu după chipul și asemănarea lui. Un slugoi penibil care nu știe nimic.

4.3.   Valentin Ionescu are talentul lui (răspuns la opinia nr. 4.2)
mesaj trimis de Nicu în data de 01.03.2021, 14:39

Ionescu a fost pus de conțopistul Marcu pentru ca toată cariera lui s-a bazat pe închisul ochilor la infracțiuni și obedienta fata de șefi. Astea sunt virtuțile lui și tractoristul Marcu e sensibil la de-astea.

Articole din aceeaşi secţiune

Comunicate de presă

MerchantPro a investit peste 100.000 de euro în aplicaţii ce ajută comercianţii din platformă să-şi scaleze businessul
21 apr.


Tech Mahindra îşi extinde biroul din Vox Technology Park cu 1.500 de metri pătraţi
21 apr.


Dezvoltatorul belgian de spaţii logistice WDP investeşte 29 de milioane de euro în regiunile Bucureşti şi Transilvania pentru proiecte noi
21 apr.


Rompetrol extinde contractul de închiriere pentru birourile din City Gate
21 apr.


CRH Ciment România devine ROMCIM
21 apr.


STUDIU HORVATH & PARTENERS:Circa 97% dintre proiectele de infrastructură mare din România întârzie din cauza relaţiei deficitare cu autorităţile
21 apr.


Transportatorii români economisesc până la 10.000 de euro anual din folosirea combustibililor alternativi
21 apr.


Green Alley anunţă finalizarea fazei II din Estic Park
21 apr.


STUDIU GRAI VENTURES: Media pentru capitaluri proprii, soluţia alternativă eficientă de investiţii în startup-urile româneşti
21 apr.


British American Tobacco, Poliţia de Frontieră Română şi Direcţia Generală a Vămilor lansează o campanie de informare asupra pericolelor contrabandei cu ţigări
21 apr.





<<
Back
Accesează
versiunea desktop

Copyright MetaRing © 2003-2021.
Toate drepturile rezervate.

Legea copyright-ului şi tratatele internaţionale protejează acest site. Nimic din acest site ori din site-urile afiliate nu poate fi reprodus sub nici o formă şi în nici un fel fără permisiunea în prealabil scrisă de la Grupul de Presă BURSA.