DATE COLLIERS INTERNATIONAL PENTRU ROMÂNIA:

"Stocul spaţiilor industriale şi logistice, mai mare cu 10%, anul trecut"

13 feb. Companii
"Stocul spaţiilor industriale şi logistice, mai mare cu 10%, anul trecut"

Piaţa locală a spaţiilor industriale şi logistice are potenţial de dublare la 8 milioane de metri pătraţi în următorii ani, susţin specialiştii companiei 

Stocul de spaţii industriale şi logistice din România a ajuns, anul trecut, la 4,6 milioane de metri pătraţi, în creştere cu aproximativ 10% comparativ cu anul precedent, arată un comunicat transmis, ieri, de Colliers International.

Aproape 9% din stocul total a fost livrat doar în 2019, iar piaţa are potenţialul să se dubleze, la 8 milioane de metri pătraţi, în următorii ani, România reducând astfel decalajele faţă de alte ţări din Europa Centrală şi de Est, apreciază consultanţii Colliers International.

Conform acestora, stocul de spaţii industriale şi logistice moderne din România a înregistrat o creştere record, de 50%, în ultimii trei ani, dar în continuare există loc de creştere în raport cu nivelul din alte ţări din regiune.

În Cehia, de exemplu, suprafeţele moderne industriale şi logistice însumează aproximativ 9 milioane de metri pătraţi, iar în Polonia acestea ajung la 19 milioane de metri pătraţi, de aproape patru ori mai mult decât în România, se mai arată în comunicat.

Laurenţiu Duică, Partner & Head of Industrial Agency în cadrul Colliers International, a declarat: "Vedem un potenţial ridicat de expansiune în segmentul industrial şi logistic, mai ales dacă vor fi livrate proiecte majore de infrastructură în următorii ani, iar industria auto şi retailul sunt principalele motoare de creştere a cererii. Normele noi şi mai restrictive UE privind transporturile ar putea, de asemenea, să ducă la schimbarea peisajului industrial şi logistic din România în următorii ani, generând o creştere a nevoii pentru hub-uri regionale de stocare".

Conform companiei de consultanţă imobiliară, anul trecut, au fost livrate în România spaţii noi cu o suprafaţă de peste 400.000 de metri pătraţi, ceea ce înseamnă 1 din fiecare 11 metri pătraţi din stocul industrial şi logistic existent.

De asemenea, peste 62% sau aproximativ 284.000 de metri pătraţi au fost livraţi numai în Bucureşti şi încă jumatate de milion de metri pătraţi vor fi livraţi în 2020, cu posibilitatea ca această prognoză să se dovedească mai redusă decât realitatea la final de an, mai indică specialiştii citaţi.

Cu toate acestea, rata de neocupare a spaţiilor industriale şi logistice rămâne redusă, de numai 5% în Bucureşti sau chiar sub 3% în alte zone din ţară, pe fondul cererii mari şi a suprafeţei mici disponibile în proiectele finalizate, au mai spus aceştia, adăugând că, în continuare, piaţa rămâne dominată de proiecte construite după specificaţiile chiriaşilor, de tip Build-to-Suit.

Comunicatul citat mai notează: "Chiriile pentru spaţii premium au rămas relativ stabile în 2019, între 3,9 şi 4 euro pe metru pătrat în Bucureşti şi împrejurimi, respectiv 3,8 - 3,9 euro pe metru pătrat în alte centre din ţară. Comparativ, în zona Varşoviei chiriile se ridică la 5 euro pe metru pătrat, iar în Budapesta ajung şi la 6 euro pe metru pătrat. Cererea a venit în 2019 în cea mai mare parte din industria auto, cu aproximativ 141.000 de metri pătraţi, urmată de retail. Cel mai important proiect de anul trecut a fost cel al grupului Pirelli, care şi-a extins capacităţile logistice de la Slatina cu 62.000 de metri pătraţi. În ceea ce priveşte zona de retail, o tendinţă importantă este interesul tot mai mare al jucătorilor din domeniul comerţului online de a-şi îmbunătăţi logistica pentru a accelera livrările către cumpărători, ceea ce creşte şi potenţialul dezvoltarii unor unităti logistice de tip «last mile» (unităţi destinate ultimelor etape din procesul de distribuţie către clienţii finali)".

De altfel, Bucureştiul - în special zona de Nord şi de Vest a oraşului, care asigură conexiuni bune cu şoseaua de centură şi cu autostrăzile -, şi Slatina au atras anul trecut cea mai mare parte a cererii de spaţii industriale şi de logistică, urmate de Timişoara şi Sibiu, au ma explicat consultanţii Colliers International, apreciind, totodată, că în general, dezvoltările sunt concentrate în apropierea Coridorului IV de Transport Pan-European.


Opinia cititorului

Articole din aceeaşi secţiune

Companii

Wizz Air anunţă extinderea operaţiunilor la baza de la Cluj-Napoca, prin alocarea unei noi aeronave
23 oct. A.B.


ÎN PRIMELE 9 LUNI ALE ANULUI 2020Veniturile Huawei au crescut cu 9,9% faţă de anul trecut
23 oct. S.B.


ÎN POFIDA PANDEMIEIDaimler raportează rezultate financiare trimestriale solide
23 oct. G.U.


Blue Air oferă pasagerilor săi aproape 10.000 de bilete la preţul de 9,99 de euro1
23 oct. G.U.


Hidroelectrica lansează serviciul Call Center destinat clienţilor
23 oct. S.B.


Vânzările Dacia pe plan mondial au scăzut cu 35%
23 oct. S.B.


ÎN AL TREILEA TRIMESTRU DIN 2020Renault a înregistrat o cifră de afaceri de 10,37 miliarde de euro
23 oct. G.U.


CRISTIAN PÂRVAN, SECRETAR GENERAL AOAR:"Statul nu are o strategie prin care să ajute mediul de afaceri"1
23 oct.


DAN SCHWARTZ, MANAGING PARTNER RSM ROMANIA:"Băncile şi guvernele ar trebui să susţină activitatea IMM-urilor"
23 oct.


OVIDIU NICOLESCU, PREŞEDINTE DE ONOARE CNIPMMR:Circa două treimi din IMM-uri, afectate de pandemie
23 oct.





<<
Back
Accesează
versiunea desktop

Copyright MetaRing © 2003-2020.
Toate drepturile rezervate.

Legea copyright-ului şi tratatele internaţionale protejează acest site. Nimic din acest site ori din site-urile afiliate nu poate fi reprodus sub nici o formă şi în nici un fel fără permisiunea în prealabil scrisă de la Grupul de Presă BURSA.